حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: خدا را شاکر هستیم انتخابات با وجود فضای اندوه ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید به بهترین وجه انجام گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ چهاردهم فرمودند: روز تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پر مضمونی است که ملت عزیز ایران و دست اندرکاران به وسیله این انتخابات تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران ماندگار شده است.

رهبر انقلاب گفتند: خدا را شاکر هستیم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهیدمان مرحوم رئیسی به بهترین وجه انجام شد.

از سرپرست ریاست‌جمهوری در مدیریت کشور در این دوماه تشکر می‌کنم

ایشان  افزودند: برخورد اخلاقی رقبا با رئیس‌جمهور منتخب بعد از انتخابات بسیار تحسین برانگیز بود. این آزمون مهمی برای کشور بود که الحمدااله با موفقیت انجام شد و نتیجه شیرین آن را ملت عزیز انشالله خواهند چشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: لازم است نقش سرپرست ریاست جمهوری و دولت را در این دو ماه یادآوری کنم و از این آقایان تشکر کنم که نقش مهمی ایفا کردند و به فضل الهی کشور را در آرامش و با روحیه عمومی خوب مردم به انتخابات برسانند و انتخابات را به بهترین وجه به پایان ببرند.

رهبر انقلاب فرمودند: ما الحمدالله مردم سالاری آمیخته با رقابت و سلامت در کشور داریم. این مردم سالاری که امروز در کشورما وجود دارد ارزان و آسان به دست نیامده است. این نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت باری است که در گذشته در این کشور وجود داشته است.

شاخص مهم حکومت پهلوی اول، فشار به ملت و انفعال در مقابل عوامل خارجی بود

ایشان ادامه داد: امام بزرگوار ما از روز اول پیروزی انقلاب با قاطعیت تمام یک امر بی سابقه در کشور را تثبیت کردند و آن حضور و تاثیر مردم در اداره کشور است. این کار بزرگ امام بزرگوار ما بود. یکی از بزرگترین حوادث تاریخ کشور ماست. قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام بزرگوار به مردم سالاری دست پیدا کنند ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: مردم در مشروطیت تلاش و مجاهدت کردند و شهید دادند، اما به دلیل اینکه یک رهبری قدرتمند و مردمی بر سرکار نبود از همان روز‌های اول کشور دچار سردرگمی شد. بیگانگان وارد شدند و حدود ۱۵ سال کشور دچار هرج و مرج بود و بعد هم دیکتاتوری خشن رضاخانی روی کار امد. یعنی بین امضای مشروطیت تا روی کار آمدن دیکتاتوری رضاخان ۱۵ سال بیشتر فاصله نداشت و همه زحمات مردم با روی کار آمدن رضا پهلوی از بین رفت.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: خصوصیت این دوره از یک طرف دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار به ملت بود و از سویی ذلت و اطاعت و انفعال در برابر عوامل خارجی بود. رضا خان را انگلیس بر کار اورد و هرچه آنها خواستند در باب فرهنگ و نوع اداره کشور اتفاق افتاد و منابع ملی به غارت رفت و قرارداد ظالمانه نفت سی سال افزوده شد و با مردم سختگیری و سرکوب رفتار شد و با دین و دیانت علنا مبارزه شد.

ایشان تاکید کردند: در اواخر دوره زمانی که احساس کردند رضاخان گرایشی به آلمان هیتلر در جنگ جهانی دوم دارد همین انگلیس‌هایی که او را بر سرکار آوردند او را تبعید کردند و پسر نالایق او را بر سرکار آوردند.

 رهبر انقلاب بیان کردند: محمدرضا راه پدر را رفت. سختگیری بر مردم و اختناق شدید داخلی و کمک به بیگانگان در تصرف منابع ملی ایران عمدتا نفت و ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه. یک وقتی این حرف‌ها را ما می‌گفتیم، اما بعد‌ها که کتاب‌های نزدیکان پهلوی منتشر شد همین حرف‌ها را که ما می‌دانستیم اقرار کردند.

ایشان گفتند: تعیین نخست وزیر با اراده بیگانگان، تعیین نوع خرید تسلیحات، نفت و اداره کشور با اراده بیگانگان انجام می‌شد و فشار بر مردم بی‌دریغ بود. توجه به این نکات مهم است. کار به جایی رسید که محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن دولت ملی که استثنائا با رای مردم سرکار آمده بود توطئه کنند تا این دولت سرنگون کنند که خیانت بالاتر این نمی‌شود.

دولت محترم برای مردم با مردم در میان مردم از ظرفیت مردمی استفاده کند

مقام معظم رهبری فرمودند: مردم سالاری امروز ایران برآمده از چنین وضعی است. ملت ایران هرگز دخالت در امور کشور را هرگز تجربه و آزمایش نکرده بود و انقلاب اسلامی این را به مردم هدیه کرد و حضور مردمی و مردم سالاری به دست امام بزرگوار را باید قدر دانست.

رهبر انقلاب گفتند: ما در جمهوری اسلامی ده‌ها انتخابات داشتیم. انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراها، خبرگان که همه همراه با رقابت و سلامت و با حضور پرانگیزه مردم که گاهی بیشتر و کمتر در درجه اول اهمیت قرار ندارد، چون مهمتر حضور باانگیزه مردم است که همواره وجود داشته است. انتخابات اخیر به خوبی انجام شد و رئیس جمهور شایسته‌ای را مردم انتخاب کردند. بیانات امروز ایشان متقن و عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری اسلامی است. امیدوارم خدواند به ایشان کمک کند و همه ما باید در حد خود به ایشان کمک کنیم تا دولت ایشان کار‌های بزرگ را انجام دهد.

ایشان اظهار کردند: چند توصیه دارم که هم به دولت و مسئولینی است که در جایگاه‌های مهم قرار می‌گیرند هم به عموم ملت است و هم به خود ما که توصیه اول این است که کشور ما کشور بزرگی است. در میان ملت ما کسانی که صاحب فکر و ابتکارند و صاحب تجربه و آرای جدید هستند، بی‌شمارند. وقتی انسان پای صحبت این و آن می‌نشیند آنقدر حرف، فکر نو در سخنان گوناگون افراد می‌شنود شگفت‌زده می‌شود.

مقام معظم رهبری بیان کردند: پیشنهاد‌هایی که به صورت مکتوب و حرف‌هایی که حضوری می‌دهند آنچه به عنوان اعتراض یا پیشنهاد می‌دهند از این جهت مژده است که نشان‌دهنده فکر و تجربه خوب و راهگشایی برای آینده است این کشور ما است. این یک ثروت عظیم ملی است و از این باید استفاده کرد. 

رهبر انقلاب تصریح کردند: دولت محترم برای مردم با مردم در میان مردم باید از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند و از آن برای رسیده به اهدافی که ذکر کردند بهره بگیرند.

ایشان افزودند: در کنار این فرصت‌های انسانی، ثروت‌های طبیعی مادی ما فراوان است و خیلی بیش از آن چیزی است که ما تا به حال از آن بهره گرفتیم و استفاده کردیم. ما می‌توانیم کار‌های بزرگی به اتکای منابع انسانی و طبیعی انجام دهیم که شرطش این است همت داشته باشیم و کار‌ها را به جد دنبال کنیم و همکاران خوب را انتخاب کنیم.

با روحیه جهادی میشود کوه‌های مشکل را از جا کند

مقام معظم رهبری گفتند: توصیه بعدی مربوط به کار جهادی است. با روحیه جهادی می‌توان کار کرد یعنی بی‌مزد و بی‌منت کار کردن و هدف را انجام وظیفه خدایی و انسانی قرار دادن است البته چارچوب‌های اداری وجود دارد که باید رعایت شود، اما کار جهادی کیفیت و نوع کار است. 

رهبر انقلاب تاکید کردند: صددرصد کار قانونی می‌توان انجام داد به صورت جهادی و غیرجهادی. برخی‌ها صورت قانون را انجام می‌دهند، اما کار پیش نمی‌رود. رئیس‌جمهور منتخب چند روز قبل با بنده دباره اینکه در ادارات ما کسی است که محصول کار او محصول قابل توجه و به درد بخور نیست، صحبت می‌کرد. ما با کار جهادی کار‌های بزرگی انجام دادیم و دفاع مقدس با کار جهادی پیش رفت.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: شهید رئیسی اهل کار جهادی بود و شب و روز نمی‌شناخت و دنبال آفرین و احسنت برای آن همه کاری که انجام می‌داد نبود و ما آن را از نزدیک دیدیم و حس کردیم که به معنای واقعی کلمه کار می‌کرد و هر آنچه که از دستش بر می‌آمد انجام می‌داد و خیلی‌ها هم نمی‌فهمیدند، اما کار می‌کرد. 

ایشان فرمودند: توصیه بعدی تعامل ارکان کشور است که بدون این نمی‌شود کار کرد. مجلس باید به دولت کمک کند. دولت باید روی حساسیت‌های مجلس حساب کند. قوه قضاییه در هر نقطه‌ای که مورد نیاز است باید حضور فعال داشته باشد. نیرو‌های مسلح هر جایی که دولت و مردم نیاز دارند طبق وظایف خود حضور داشته باشند. همه باید نقش آفرینی کنند. این جلسات روسای قوا فرصت بسیار خوبی است و بنده توصیه می‌کنم و قبلاً هم به روسای محترم جمهور قبلی توصیه کردم و الان هم آقایان تشریف دارند و به آنها نیز توصیه می‌کنم که این جلسات روسای سه قوه و تبادل نظر را جدی بگیرند کار بسیار خوب است. 

رهبر انقلاب افزودند: بعدی رعایت اولویت‌ها است، البته همه می‌دانند بنده نسبت به مسائل فرهنگی خیلی حساسم؛ وسایل فرهنگی اجتماعی بسیار مهم هستند و شاید بیش از همه چیز اهمیت داشته باشند. لکن اکنون اولویت با مسائل اقتصادی است و یک تحرک اقتصادی قوی پیگیر مورد نیاز است، کار‌هایی در دولت قبل انجام گرفته که کار‌های با ارزشی است و باید ادامه پیدا کند و باید کار‌های دیگری نیز اضافه شود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: در مسائل اقتصادی هم از زاویه دید مسائل کلان باید به مسائل اقتصادی پرداخت مسئله ارزش پول ملی تولید سرمایه‌گذاری بهبود فضای کسب و کار مسائل اصلی و کلی و اساسی هستند. هم از نظر بهبود وضعیت معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه مدت است کار‌هایی را می‌شود انجام داد و انشاالله که انجام شود. در هر دو زمینه البته کار‌هایی انجام شده و باید ادامه پیدا کند. 

 حالت دلخوری در مجادلات انتخاباتی نباید ادامه پیدا کند

ایشان فرمودند: توصیه بعدی مربوط به فضای احساسات عمومی ناشی از انتخابات است که مخاطب آن آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی هستند. انتخابات طبعاً چالش برانگیز است دیگر افرادی در انتخابات در دو طرف قضیه قرار می‌گیرند و چالش‌هایی به وجود می‌آید نباید به وسوسه‌های دو قطبی سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد و این توصیه موکد بنده است. 

رهبر انقلاب اسلامی اظهار کردند: نباید احساساتی که در انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند. خوب خاصیت انتخابات این است دیگر، یکی رای می‌آورد و دیگری رای نمی‌آورد. نتیجه انتخابات است، انتخابات یعنی همین. 

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: یک نفر مورد علاقه شما است و رای می‌آورد و یک نفر مورد علاقه دیگری است و رای نمی‌آورد مثلاً و این طبیعی است و نباید موجب جدایی و شکاف شود. در جمهوری اسلامی سلایق و گرایش‌های گوناگون آمدند بعضی‌ها رای آوردند امروز و فردا دیگری رای آورد. این امتحان است.

ایشان ادامه دادند: در همه این انتخابات‌هایی که اتفاق افتاده بنده عرض می‌کنم ملت ایران پیروز شده است ما شکست خورده نداریم. آن کسانی که وارد میدان شدند از یک نامزدی حمایت کردند و آن نامزد رای نیاورد آنها شکست نخوردند. پیروزند. آنها جز ملت ایرانند و ملت ایران پیروز است؛ بنابراین آن حالت دلخوری که ممکن است در رقابت‌های انتخاباتی اتفاق افتاده باشد نباید ادامه پیدا کند. نه آن کسی که نامزدش رای آورده است باید احساس اعتلا کند آن کسی که نامزدش رای نیاورده است باید احساس شکست کند. این هم توصیه بعدی بنده بود که مخاطب آن همه فعالان سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی هستند. 

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: توصیه بعدی قدرشناسی توان داخلی کشور و تکیه به توان داخلی است و مخاطب آن مسئولین محترم هستند که انشاالله زمام عموم پیشرفت کشور را بر عهده خواهند گرفت. به توان داخلی اهمیت بدهید. ما می‌توانیم یک شعار همیشگی باقی بماند. این حرف البته به این معنا نیست که ما از توان خارجی استفاده نکنیم چرا که هیچ عاقلی این حرف رو نمی‌زند. 

رهبر انقلاب فرمودند: باید از همه امکانات استفاده کنیم امکانات داخلی خارجی حتی گاهی دشمنان ما یک حرکتی انجام می‌دهند که به نفع ما است از آن هم باید استفاده کرد. منتها توان داخلی را نباید نتیجه گرفت هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان به امور خارجی کرد. این عرض ماست.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: هر کاری که می‌توانید در سطح دنیا انجام دهید، انجام دهید، کار‌هایی که شرافتمندانه است را انجام دهید، اما از توان داخلی و قدرت داخلی و ابتکارات داخلی غفلت نشود. این تاکید بنده است. 

رهبر انقلاب ادامه دادند: توصیه بعدی بنده در مورد مسئله مربوط به سیاست خارجی است. اولین مطلبی که در باب سیاست خارجی می‌خواهم عرض کنم این است که در مقابل امواج و حوادث جهانی و خصوصاً منطقه‌ای برخورد کشور باید فعال باشد نه منفعلانه. 

ایشان افزودند: مسائل گوناگونی چه از لحاظ سیاسی چه از لحاظ علمی چه از لحاظ پیشرفت‌های ابتکارات فوق‌العاده و عجیب مثل هوش مصنوعی مثلاً در دنیا اتفاق می‌افتد خب این باید برخورد فعال صورت گیرد منفعل برخورد نکنید اثرگذار برخورد کنید. غفلت و تغافل از آنچه در دنیا و منطقه پیش می‌آید جایز نیست. 

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: حادثه‌ای پیش می‌آید ما یک موضعی در قبال آن داریم که باید آن را سریع و روشن و با قوت و متانت ابراز کنیم دنیا بشناسد و بفهمد که ایران اسلامی در این زمینه چه موضعی دارد. 

رهبر انقلاب اسلامی اظهار کردند: دولت سیزدهم در این زمینه تلاش خوبی داشت، خدا رحمت کند شهید خدمت مرحوم امیرعبداللهیان را، دیپلمات بسیار خوبی بود. مذاکره کننده بسیار خوبی بود، تلاش و فعالیت بسیار خوبی داشت و بنده از نزدیک کارهایشان را می‌دیدم خوب حرکت می‌کرد؛ خوب کار می‌کرد.

انگیزه مخالفت با برخی کشورهای اروپایی نداریم؛ آنها با ما خوب برخورد نکردند

 ایشان ادامه دادند: حدود ۱۴ همسایه داریم و این امتیاز است و باید بر روی روابط با آن‌ها کار کنیم. یکی از اولویت‌ها ارتباط با کشور‌هایی است که می‌توانند میدان دیپلماسی ما را گسترش دهند، مانند کشور‌های آفریقایی و آسیایی. یکی دیگر از اولویتها ارتباط با کشور‌هایی است که در این سال‌ها از ما چه در سازمان ملل یا در بخش‌های اقتصادی حمایت کردند؛ این سیاست اولویت‌دار ما است.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: اینگونه نیست، ما مخالف کشور‌های اروپایی باشیم. علت اینکه آن‌ها را جزو اولویت نمی‌دانیم برای آن است که آن‌ها با ما خوب برخورد نکردند، در قضیه نحریم‌ها و عناوین جعلی حقوق بشر با ما رفتار خوب نداشتند. چند کشور هستند که هیچگاه اذیت‌های عناد آمیز آن‌ها را فراموش نمی‌کنیم.

رژیم صهیونیستی یک دولت نیست؛ یک باند جنایتکار و یک باند قاتل و یک باند تروریست است

رهبر انقلاب اظهار کردند: امروز موضوع فلسطین مسئله عمومی جهانی است، از کنگره آمریکا تا سازمان ملل تا المپیک پاریس، این موضوع انتشار یافته است. رژیم صهیونیستی زشت‌ترین چهره باند جنایتکار را از خود نشان داده است. این‌ها دولت نیستند، این‌ها یک باند قاتل، جنایتکار و تروریست هستند.

  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اینها در ترور و قساوت و جنایت‌های عجیب و غریب نصاب جدیدی را در تاریخ جنایتکاری بشر در دنیا نشان دادند، امروز بمب‌های سنگین اینها بر سر کسانی ریخته می‌شود که حتی یک گلوله شلیک نکردند، بر سر بچه‌ها و زن‌ها بیماران در بیمارستان ها. چرا؟ این جنایت بی سابقه است.

رهبر انقلاب فرمودند: قدرت مقاومت روز به رو ز بیشتر آشکار می‌شود و دشمن صهیونیستی با همه کمک‌های آمریکا و برخی دولت‌های خائن نتوانسته نیروی مقاومت را مغلوب کند. هدفشان ریشه کن کردن حماس بود، حماس اکنون با قدرت کامل ایسستادگی کرده و صهیونیست‌ها روی سر مردم بمب می‌ریزند. دنیا باید تصمیم جدی برای این جنایت‌ها بگیرد. ننگ بزرگ کنگره آمریکا نشستن پای صحبت‌های [این نتانیاهوی] جنایتکار بود.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: امیدواریم خداوند متعال، ملت مظلوم فلسطین را پیروز کند. امید واریم خداوند ملت عزیز و بزرگ ایران اسلامی را به اهداف والای خود برساند. از خدا می‌خواهیم که رئیس جمهور عزیزمان و دولت جدید را توفیق دهد تا اقدامات خود را محقق کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار