معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه دوم استان در تولید محصول آلبالو در کشور خبر داد.

کرامتی گفت: سطح زیر کشت آلبالو در استان آذربایجان شرقی ۳ هزار و ۸۹ هکتار است که شامل ۲ هزار و ۹۸۸ هکتار باغ بارور و ۱۰۱ هکتار باغ غیر بارور است و میزان تولید آلبالو در استان طی امسال بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۶ تن برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از سه برابر فروش محصول خام برآورد می‌شود ادامه داد: ۲۰ درصد از محصول تولیدی آلبالوی استان مصرف تازه خوری داشته و ۸۰ درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا و مارمالات اختصاص می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: شهرستان‌های شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان هستند و استان با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغ آلبالو در سطح کشور را دارا است و بعد از استان اصفهان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

کرامتی گفت: متوسط عملکرد این محصول طی امسال با توجه به خسارت‌های وارده در استان بیش از پنج تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغ‌های شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.

وی افزود: بیشتر محصولات تولید شده در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشور‌های خارجی به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

کرامتی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری (رقم سیگانی و بوترمو) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.