عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انقلاب صنعت چهارم که همان صنعت فیزیکی سایبری بوده، سند هوش مصنوعی بنیان اصلی آن محسوب می‌شود. 

سید رضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به بررسی ابعاد سند ملی هوش مصنوعی گفت: به محض ابلاغ سند، اجرایی شدن آن آغاز می‌شود. در سند ملی هوش مصنوعی ۷ ماده وجود دارد که در ماده آخر آن ساز‌و‌کار اجرایی تعیین شده است و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی با این ابلاغ آغاز و هفته گذشته با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح و شکل گرفت.

او افزود: تمام اسناد علم و فناوری کشور در درجه اول به دست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. شورای انقلاب فرهنگی اسناد متعددی را در حوزه علم و فناوری اعم از سند نانو، سند بایو، سند امنیت غذایی و سند علوم شناختی به تصویب رسانده، اما به اجرایی رساندن آن به دست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

عاملی ادامه داد: متولی اصلی و اساسی اجرای سند بر عهده سازمان هوش مصنوعی است به دلیل اینکه یک زیست بوم جدید ایجاد می‌کند و این زیست بوم در کل کشور بوده و در نظام حکمرانی متوجه دولت، مجلس و قوه قضائیه است. این زیست بوم در ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان فعال نیز دخیل بوده و هدف اصلی ما در برنامه هفتم، حکمرانی هوشمند است.

او اظهار کرد: تمام نظام صنعت کشور با این سند و هوش مصنوعی یک بازسازی جدیدی را ایجاد می‌کنند. صنعت چهارم که همان صنعت فیزیکی سایبری بوده، سند هوش مصنوعی بنیان اصلی آن محسوب می‌شود. 

کریم زاهدی، معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از قدم‌های اساسی برای ساماندهی حوزه هوش مصنوعی و انسجام بخشی به آن و امتداد برنامه‌هایی که در حال انجام و در طول بلند مدت بوده می‌تواند با تغییر دولت‌ها انسجام و پیشرفت بهتری بر خود بگیرد. تمام دستگاه‌های مستقل ملی موظف هستند برای اجرای سند ملی هوش مصنوعی نقشه راه خود را به شورای راهبری برده و مصوب کنند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با توجه به اینکه سند ملی هوش مصنوعی با تاخیر به تصویب رسیده چرا که دیگر کشور‌های پیشرفته دنیا از سال ۲۰۱۶ آغاز کردند و علی رغم اینکه این کشور‌ها در دیگر حوزه‌ها ترجیح می‌دهند سند ملی هوش مصنوعی نداشته و آن را به بخش خصوصی اختصاص دهند تا کسب و کار‌های آنها پیشرفت کند.

او گفت:، اما در حوزه هوش مصنوعی به دلیل ابعاد گسترده آن ناگزیر هستند که سند ملی هوش مصنوعی داشته باشند که برخی از آنها به نسخه ۶ سند ملی هوش مصنوعی دست یافته‌اند. ما با تلاش و همتی که در طی ۴ سال گذشته همراه با دستگاه‌های دولتی و نخبگان کشور صورت گرفت به این سند ملی هوش مصنوعی دست یافتیم. زمینه‌های سند ملی هوش مصنوعی در دولت دوازدهم فراهم و در دولت سیزدهم به نتیجه رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اولین کار سند راهبردی هدف گذاری بوده و تمام سیاست‌ها و راهبرد‌ها و اقدامات را نسبت به آن منسجم می‌کند. ۴۸ برنامه اقدام به این سند و ۱۱ راهبرد ملی و کلان و سیاست‌های کلان در کشور پیش بینی شده است. هوش مصنوعی یک سطح دیگری از حکمرانی بوده و موفقیت این سند بستگی به نگاه دولت و مجلس شورای اسلامی دارد.

عاملی با اشاره به اسناد بالادستی این سند اظهار کرد: نظام دیوان سالاری که وجود دارد موضوعات الگوریتمی هوش مصنوعی است. اسناد بالادستی ما سند هوش مصنوعی بوده که هدف آن تقویت سرمایه انسانی در کشور است. در این سند که به دست خود رئیس جمهور ابلاغ شده و پیگیری‌های آن نیز به دست شخص خود رئیس جمهور است آمده که باید به اهداف ۵ ساله خود برسد. ستاد شورای انقلاب فرهنگی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی وظیفه رصد و پایش در اجرایی‌سازی سند ملی هوش مصنوعی را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.