منظم گفت: قوانین راهنمایی و رانندگی در حال تغییر و تحول است و باید شکلی جدید و جذاب آن‌ها را آموزش داد.

اردشیر منظم از صداپیشگان، بازیگران و مجریان رادیویی کشورمان گفت: برنامه «سفر بخیر» از جمله برنامه‌هایی است که در حوزه فرهنگ‌سازی جدید، طرح‌های جالب و جدیدی دارد. آیتم «خارج از چارچوب» حدود یک ماه است که به برنامه «سفر بخیر» اضافه شده است و اجرای این آیتم را به من واگذار کرده‌اند. به نظر من این برنامه قابلیت آن را دارد که پیام‌های کوتاه آموزشی را به شیوه طنز به مردم منتقل کند و برای تحقق این امر نیازمند افرادی است که ایده‌های جذاب و مفید ارائه دهند و همچنین حمایت‌هایی از این نوع برنامه‌ها تا تداوم داشته باشد.

وی افزود:از آنجا که قوانین راهنمایی و رانندگی به اشکال و طرق مختلف در حال تغییر و تحول است، می‌شود با مقوله‌های آموزشی جدید که برای مخاطبان از جذابیت بیشتری برخوردار است، استفاده کرد. 

منظم ادامه داد: مثلاً سال‌ها پیش «سیا ساکتی» و دوستانش، آموزه‌هایی در حوزه ترافیک و حمل و نقل به مخاطبان ارائه می‌دادند که الان هم به همان شکل ولی با چیدمان قوی‌تر در زمینه انیمیشن در حال پخش است؛ نکته قابل تأمل آن است که شاید این آیتم سال‌ها قبل از جذابیت بالاتری برای مردم برخوردار بود ولی الان علاوه بر تکراری شدن، جنبه آموزشی آن نیز کاهش یافته است. در حال حاضر می‌شود از ابزار‌های جدیدتری برای آشنا کردن و شناساندن مسائل آموزشی به مردم استفاده کرد. مثلاً اینکه مردم علائم راهنمایی و رانندگی را فقط به صورت تئوری یا نمادین مشاهده نکنند بلکه از همین علائم راهنمایی و رانندگی می‌شود داستانک‌های جذابی تهیه کرد که با شخصیت‌بخشی به آنها، برای مردم باورپذیرتر و جذاب‌تر باشد. وقتی یک مسئله آموزشی از جذابیت بالایی برخوردار شود، بهترین تأثیر خود را خواهد داشت و نیاز به تلاش مضاعف نیست؛ به عبارت ساده‌تر «شیوه ارائه کار در این زمینه بسیار مهم است.

وی بیان کرد:البته من در جایگاهی نیستم که بجای همکاران پلیس راهور ناجا، نظر بدهم ولی باید بگویم وظیفه قانونگذار، ارائه قانونی درست و عاری از خطاست، زیرا با کوچکترین اشتباه یا اصطلاحاً آزمون و خطا در وضع کردن قانون، جنگی صورت می‌پذیرد که قانون را تبدیل به ضد قانون می‌کند. به عنوان مثال جریمه‌ها اضافه می‌شود تا مردم بخاطر افزایش جریمه‌ها در زمینه راهنمایی و رانندگی، کمتر خلاف کنند ولی گاهی همین امر منجر به بروز اتفاقات جدیدی می‌شود؛ شخصی که متمول است حاضر است خلاف کند و جریمه آن را هم بپردازد و شخصی که از نظر مالی در رتبه پایینی قرار دارد، آسیب می‌بیند در نتیجه خلافِ اصلی از بین نرفته و حتی می‌توانم بگویم کمتر هم نخواهد شد.

منظم اظهار کرد:نمونه دیگر نتیجه برخی قانونگذاری‌ها که منجر به ضد قانون شده، دستکاری پلاک خودروهاست که راننده از چراغ قرمز می‌گذرد، خلاف می‌کند، سرعت غیرمجاز دارد و. ولی با پوشاندن پلاک وسیله نقلیه خود، از قانونی که وضع شده، می‌گریزد و یا با مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه خود منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای برای صاحب پلاک خودروی دیگر می‌شود و همین امر منجر به ضدقانون می‌شود، چون نه تنها معضل اصلی برطرف نشده بلکه برای فردی که اصلاً مقصر نیست و بعضاً روحش از تخلف به وقوع پیوسته خبر ندارد، مشکل جدیدی ایجاد می‌کند که حتی در مواردی مجبور می‌شود جریمه عملی را پرداخت کند که مرتکب آن خلاف نشده است.

وی خاطر نشان کرد:برای عبور آمبولانس در خط ویژه و خیابان، تدبیر خاصی اندیشیده نشده و چه بسا بیمارانی که به دلیل دیر رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند و سالهاست این مشکل وجود دارد در حالیکه با تدبیری ساده، این معضل برطرف خواهد شد و با کمی همدلی و آموزش به رانندگانی که در مسیر آمبولانس هستند، نه تنها راه عبور برای آمبولانس باز می‌شود بلکه نیاز نیست خودرو‌های دیگر برای جایگزینی در مسیر آمبولانس با هم دچار چالش شوند و من حتماً سعی می‌کنم به این مورد و مواردی از این دست در قسمت‌های آیتم «چارچوب» اشاره داشته باشم.

برنامه «سفر بخیر» کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما با مشارکت پلیس راهور ناجا به تهیه‌کنندگی سیدجواد سیدمحسنی سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۲:۱۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.