معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: شورای نگهبان که با تدبیر بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانونگذاران تاسیس شده، ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است.

ابوالفضل روز چهارشنبه در دیدار با رییس هیات نظارت بر انتخابات استان به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: همکاری و تعامل مطلوب هیات‌های اجرایی و نظارت این استان در برگزاری انتخالات بی‌نظیر بود.

رییس ستاد انتخابات استان زنجان به برگزاری چهار انتخابات طی حدود سه ماه در استان اشاره کرد و ادامه داد: تلاش و رویکرد ما برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری، در سلامت و امنیت بود.

رفیعی با بیان اینکه شورای نگهبان از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: این نهاد تضمین کننده استمرار نظام مردم سالار دینی و حفظ هویت آن است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه وظیفه مهم نظارت قانونی و شرعی بر قوانین بر عهده شورای نگهبان است، اظهار کرد: این مهم ضامن اسلامیت نظام جمهوری اسلامی بوده و نقش شورای نگهیان در این خصوص تعیین کننده است.

شورای نگهبان شورایی متشکل از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان که به منظور تطبیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ایران با احکام اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. تفسیر قانون اساسی، نظارت بر برگزاری انتخابات و همه‌پرسی‌ها و نیز تشخیص انطباق همه قوانین و مقررات کشور با موازین شرعی و قانون اساسی از مسئولیت‌های این شوراست.

شورای نگهبان از نهادهای مهم حکومتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که نخستین جلسه آن در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد. این شورا از ۱۲ عضو تشکیل می‌شود. ۶ فقیه توسط رهبری منصوب می‎‌شوند و ۶ حقوقدان از سوی رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی و توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.