معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران از نرخ تورم در تیر ۱۴۰۳، استان زنجان با نرخ تورم سالیانه منتهی به تیرماه با ۳۲.۴ درصد، سومین استان با نرخ تورم پایین کشور است.

حسین محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: استان زنجان در شاخص تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۱۴۰۳ نیز با نرخ تورم ۲۸.۲ درصدی رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وی اظهار داشت: منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل و نرخ تورم سالانه نیز، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است.

محمدی به فرآیند و ساز و کار محاسبه نرخ تورم اشاره کرد و ادامه داد: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع آوری شده از قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره بها استفاده می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرد و در نهایت نرخ تورم استان با توجه به ضریب اهمیت کالاها و خدمات در استان در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.