سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان تصمیم اتحادیه اروپا برای ارسال کمک‌های نظامی به ارمنستان را اشتباه و خطرناک عنوان کرد.

وزارت امور خارجه آذربایجان، اقدامات فرانسه برای تجهیز ارمنستان به خودرو‌های زرهی چند منظوره «باستیون» و سیستم‌های توپخانه خودکششی «سزار» و تصمیم اتحادیه اروپا برای ارسال کمک نظامی به ارمنستان را اقدامی اشتباه و خطرناک عنوان کرد که به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود. 

آیخان حاجی زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در پاسخ به سوال رسانه‌های داخلی درباره ارسال کمک‌های نظامی اروپا به ارمنستان گفت: این گونه اقدامات اتحادیه اروپا یک جانبه و مغرضانه است و جلوه‌ای از سیاست ایجاد تنش در منطقه است.

وی افزود: کمک‌های نظامی اروپا به ارمنستان و درخواست برای افزایش چنین حمایتی در آینده به تقویت نظامی و فعالیت‌های مخرب ارمنستان در منطقه، به عنوان کشوری که نزدیک به ۳۰ سال بخشی از خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده و تاکنون از ادعای خود علیه تمامیت ارضی ما دست برنداشته است، کمک خواهد کرد.

حاجی زاده گفت: ما به شدت به این تصمیم شورای اتحادیه اروپا اعتراض داریم و انتظار داریم اطلاعات شفافی در مورد این کمک‌ها ارائه شود.

اتحادیه اروپا باید به چنین اقداماتی که به سیاست تقویت نظامی و نظامی‌سازی در منطقه کمک می‌کند پایان دهد و بپذیرد که هیچ جایگزینی برای صلح و همکاری در منطقه وجود ندارد. در غیر این صورت، اتحادیه اروپا نیز دراقدامات بی ثبات کننده ارمنستان در منطقه مسئول خواهد بود.»

در سال ۲۰۲۲، ایروان و باکو، با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، گفتگو درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه مه ۲۰۲۳، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت آذربایجان در داخل مرز‌های شوروی است. اخیرا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیش‌نویس مقررات کمیسیون تحدید حدود را به طرف مقابل ارائه کرده اند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار