امروز ۳۱ تیرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی از سوی مودیان حقوقی است که طبق اعلام سازمان مالیاتی هیچ تمدیدی در کار نیست.

امروز آخرین مهلت ارسال صدور اظهارنامه‌های مالیاتی در کشور است مودیان مالیاتی تنها تا ساعت ۲۴ امشب فرصت دارند که اقدام به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی خود کنند.

این در حالی است که باید اظهارنامه مالیاتی سال گذشته مودیان بسیار زودتر و ماه گذشته ارسال می‌شود، اما با توجه به درخواست بسیاری از مودیان حقیقی و حقوقی سید هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تمدید ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی موافقت کرد به طوری که  معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد  با درخواست و پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و هماهنگی صورت گرفته با مراجع قانونی ذی صلاح، مهلت نهایی ارسال فرم‌های تبصره ماده ۱۰۰ و اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و اصناف  از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تا ۳۱ تیرماه و مودیان حقیقی تا ۱۵ مرداد ماه تمدید شد.

براساس این گزارش پیش از این ارائه اظهار نامه مالیاتی از سوی مودیان مالیاتی به‌صورت  دستی و سنتی بود، اما همزمان با طرح تحول بخش مالیاتی کشور ارسال اظهارنامه‌ها از سوی مودیان حقیقی و حقوقی به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

حذف معافیت های مالیاتی برای عدم  ارسال اظهارنامه مالیاتی 

طبق اعلام جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی و مستغلات اجاری اشخاص حقیقی ساعت ۲۴ یکشنبه ۳۱ تیرماه است و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود. بنابراین برای معافیت در قانون و عدم تعلق جریمه در مهلت تعیین شده مودیان نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام کنند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور توضیح داد: بنابر ملاحظات اعمال تخفیف ۵ درصدی نرخ مالیاتی فعالیت‌های تولیدی در تسلیم اظهارنامه تاکنون مصوبه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است و در صورتی که مصوبه‌ای در این بخش اعمال شود در محاسبات در نظر گرفته خواهد شد؛ به تمامی مودیان توصیه می‌شود که اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند چرا که اگر مصوبه‌ای بیاید افرادی که اظهارنامه را تسلیم نکنند دیگر از این مزایا بهره‌مند نخواهند شد.

هیچ  تمدیدی برای ارسال اظهارنامه مودیان مالیاتی وجود ندارد

همچنین موحدی بکنظر سخنگوی سازمان  امور مالیاتی کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان مالیاتی حقوقی ۳۱ تیر ماه و مودیان حقیقی ۱۵ مرداد ماه است گفت: این مهلت تا به امروز چندین بار تمدید شده بنابراین آخرین فرصت مودیان برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی است که باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

وی افزود: ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی از سوی مودیان الکترونیکی است و طبق قانون اگر در مهلت مقرر این اظهارنامه ارائه نشود مشمول معافیت‌های مالیاتی نخواهند شد و از سوی دیگر برای مودیان جرائم مالیاتی سنگینی لحاط خواهد شد.

براساس این گزارش شفاف سازی درآمد‌های مالیاتی و از سوی دیگر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی یکی از برنامه‌ها و اقداماتی است که سازمان امور مالیاتی کشور آن را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین یکی دیگر از اقدامات قابل توجه و مؤثری که این سازمان برای اولین بار اجرایی کرد تعیین محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی بوده است که به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند زمینه ساز تامین مالی پروژه‌های عمرانی، آموزشی و درمانی شود.

در ادامه بیاتی  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  با بیان اینکه مصوبه هیئت وزیران مبنی بر مشارکت دادن مالیات دهندگان  در تعیین محل هزینه­ کرد مالیات پرداختی­ بسیار موثر است  تصریح کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که درآمد‌های مالیاتی یک حوزه، بخش، شهر و استان در جای دیگری هزینه می‌­شود. این روند درستی نیست. اختیار دادن به مالیات ­دهنده برای تعیین محل هزینه ­کرد مالیات پرداختی می­‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

وی ادامه داد: هزینه کردن درآمد‌های مالیاتی در جایی غیر از شهر یا محلی که مالیات از آنجا جمع ­آوری شده است، باعث می­‌شود که اعتماد مردم کم شود. زیرا آن­ها می­‌بینند با وجود این که مالیات پرداخت می‌کنند ­کنند، در برخی امکانات و زیرساخت‌ها ­ها مشکل دارند. باید تا  حد امکان ، از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنیم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تعامل با مردم و مالیات دهندگان باید به گونه‌ای باشد که هیچ کس احساس نکند در حال پرداخت پول زور و اضافه به دولت است. باید این احساس واقعی در مردم به وجود بیاید که مبالغی را به عنوان مالیات در راستای اداره کشور و ارائه خدمت به خود میپردازند.  

بیاتی گفت: مصوبه هیئت وزیران و مشارکت دادن مالیات‌­دهندگان در تعیین محل هزینه ­کرد درآمد‌های مالیاتی در راستای کیفیت بخشیدن به نهاد‌های مالیاتی و ایجاد انگیزه برای مالیات­ دهندگان است.  یکی از اصول اساسی نظام که مقام معظم رهبری نیز بار‌ها به آن تأکید کرده­اند، مشارکت دادن مردم در اقتصاد است. این امر باید در واقعیت اتفاق بیفتد و گام­‌های عملی در این راستا برداریم. متأسفانه گاهی اوقات فقط در حرف در مورد لزوم مشارکت دادن مردم در اقتصاد شعار می­دهیم.  

عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  اعتماد به مردم و مشارکت دادن آن­ها در اقتصاد مزیت­‌های بی‌شماری برای کشور دارد گفت: باید مردم به نحوی به ساختار اقتصادی کشور اعتماد داشته باشند که سرمایه ­های خود را به جای اینکه در قالب دلار، سکه و طلا نگهداری کنند، آن را در بخش ­های مولد به کار بیندازند.

 براساس این گزارش حال با توجه به اجرای طرح اصلاح سیستم‌های مالیاتی و تعیین بخش درآمد‌های مالیاتی امیدواریم شاهد بهبود و افزایش درآمد‌های مالیاتی در کشور باشیم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار