بنابر اعلام مسئولان، میزان تحقق اهداف در مدیریت مصرف بخش اداری به ۸۵ درصد رسیده است.

مدیریت مصرف این روز‌ها به کلیدواژه صنعت برق برای عبور بدون خاموشی از تابستان ۱۴۰۳ تبدیل شده است. هدف از مدیریت مصرف برق، تعدیل مصرف برق به گونه‌ای است که نه تنها میزان تولید و یا رفاه کاهش پیدا نکند، بلکه ضمن افزایش این عوامل، برق کمتری مصرف شود و مشترکان بهای کمتری برای تعرفه برق بپردازند. 

افزایش دما و پایداری دما در کشور باعث شده که تا به امروز ارقام بالایی در تقاضای مصرف برق به ثبت برسد و فراتر از پیش‌بینی ها رشد مصرف داشته باشیم. داده‌های هواشناسی نیز نشان می‌دهد که طی دو هفته آینده افزایش گرمای هوا تداوم خواهد داشت و این به معنای فشار بیشتر به شبکه برق کشور است. چرا که از طرفی گرما موجب استفاده بیشتر مشترکان از سیستم‌های سرمایشی می‌شود و از سوی دیگر راندمان تولید نیروگاه‌ها را می‌کاهد.

در چنین شرایطی است که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف می‌تواند راهگشا باشد؛ برنامه‌هایی که در سطوح مختلف مصرف از جمله صنایع، کشاورزی و ادارات پیگیری شده است. از ۱۵ خرداد امسال ادارات ملزم به کاهش مصرف خود شدند تا اهداف وزارت نیرو در مدیریت مصرف برق محقق شود. اما آن‌طور که وزیر نیرو اعلام کرده با وجود اینکه کاهش مصرف در بخش اداری قابل توجه بوده، اما تمام اهداف در کاهش مصرف بخش اداری محقق نشده و برخی ادارات به وظایف خود در حوزه کاهش مصرف برق عمل نمی‌کنند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در همین رابطه می گوید: تاکید دولت همواره این بوده است که برنامه‌های مدیریت مصرف باید از بخش‌های دولتی آغاز شود و بر این اساس شرکت‌های توزیع موظف هستند برق آن دسته از اداراتی را که نسبت به کاهش مصرف برق خود اقدام نمی‌کنند، قطع کند. مولد‌های دستگاه‌های دولتی و نظامی باید به صورت مستمر در مدار باشند و این مراکز حتی المقدور لازم است برق مورد نیاز خود را از طریق مولد‌های خودتأمین تأمین کنند.

بخش اداری چقدر برق مصرف می کند؟

طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری طی یک سال به حدود ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد. این بخش با مصرفی در حدود ۳ هزار مگاوات در بازه‌های اوج مصرف، از جمله بخش‌های مهم مصرف کننده انرژی در کشور محسوب می‌شود و با توجه به همین آمار و ارقام متولیان صنعت برق بر الزام ادارات به کاهش مصرف برای پوشش ناترازی برق در کشور حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

بر اساس مصوبه هیئت دولت که از ۱۵ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ شهریور نیز لازم الاجراست، ضمن تغییر ساعات کاری از ۶ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر، بخش اداری ملزم به کاهش ٣٠ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی مصرف پس از پایان ساعت کار اداری است. هدفگذاری متولیان تامین برق برای تحقق مدیریت مصرف ۱۵۰۰ مگاوات اعلام شده است. با این حال از زمان شروع مدیریت مصرف تا به حال در بخش اداری ۸۵ درصد از صرفه جویی محقق شده و از برآورد ۱۵۰۰ مگاواتی که برای این طرح صورت گرفته رقمی بالغ بر ۱۲۵۰ مگاوات صرفه‌جویی محقق شده است.

قطعی برق در انتظارات ادارات پرمصرف

با توجه به پیش بینی رشد مصرف برق در روز‌های آتی و هشدار وزیر نیرو به ادارات پرمصرف از جمله بانک‌ها که پای ثابت مشترکان اداری پرمصرف هستند و بیشتر شدن احتمال قطعی برق این ادارات، پیش بینی می‌شود این رقم به هدف نهایی نزدیک‌تر شود. رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این باره می‌گوید: تاکنون ٧٠ درصد از مشترکان بزرگ اداری شامل نهاد‌های عمومی و اداری مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند، از طریق این کنتور‌ها بر رعایت مدیریت مصرف ادارات نظارت شده و امکان قطع برق اداراتی که بعد از دوبار اخطار هنوز در اجرای مدیریت مصرف برقشان همکاری نمی‌کنند از راه دور وجود دارد.

تعداد زیادی نهاد‌های عمومی، دولتی و غیر دولتی کشور در تهران مستقر هستند و ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان مصرف برق پایتخت را به خود اختصاص داده اند. طبق اخرین آمار اعلام شده هم برق ۱۶۰ اداره پرمصرف پایتخت به دلیل عدم همکاری در کاهش مصرف برق قطع شده است. در ادارات دیگر استان های کشور نیز کاهش ساعات اداری و در برخی موارد تعطیلی ادارات برای مدیریت مصرف اجرایی شده؛ مسئولان صنعت برق هنوز پیشنهادی برای تعطیلی ادارات در سطح ملی پیشنهاد نداده اند.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار