دولت بنگلادش برای مهار اعتراضات دانشجویی، مقررات منع آمد و شد سراسری اعمال کرد و ارتش را نیز وارد عمل کرد.

«نعیم‌الاسلام خان» سخنگوی شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش جمعه شب به خبرگزاری فرانسه گفت: دولت تصمیم گرفته است مقررات منع آمد و شد را به اجرا گذشته و ارتش را برای کمک به مسئولان غیرنظامی مستقر کند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پلیس در مهار ناآرامی‌ها موفقیتی نداشته است و شمار کشته‌شدگان در درگیری‌های این کشور به دستکم ۱۰۵ نفر افزایش یافته است. همچنین دانشجویان معترض روز جمعه به زندانی در شهر «نارسینگدی» در مرکز بنگلادش یورش برده و صد‌ها زندانی را آزاد کرده و این مرکز را به آتش کشیدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این ناآرامی‌ها چالشی بزرگ برای شیخ حسینه ایجاد کرده که از ۱۵ سال پیش تاکنون قدرت را در بنگلادش در دست دارد.

پلیس برای کنترل اعتراضات خشونت‌آمیز دانشجویان همه تجمعات عمومی را در داکا پایتخت بنگلادش ممنوع و اینترنت را قطع کرد، اما این اقدامات نتیجه‌ای نداشت.

اعتراضات جاری در بنگلادش از اول ژوئیه (۱۱ تیر) و با برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز آغاز شد، زیرا یک دادگاه در این کشور حکمی صادر کرد که بر اساس آن حکم، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد.

معترضان اعلام کرده‌اند که با اجرای قانون سهمیه شغل‌های دولتی، یک سوم شغل‌های دولتی به کسانی اختصاص خواهد یافت که از متحدان حزب حاکم در بنگلادش به شمار می‌روند.

در حال حاضر، ۵۶ درصد مشاغل دولتی در بنگلادش تحت سهمیه‌های مختلف قرار دارند که شامل ۱۰ درصد برای زنان، ۱۰ درصد برای مناطق اقشار آسیب‌پذیر، پنج درصد برای جوامع بومی و یک درصد برای افراد دارای معلولیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۳۰ تير ۱۴۰۳
سهمیه بازی ممنوع
آخرین اخبار