معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از افزایش سطح زیرکشت شالی در استان خبر داد.

علی‌اکبر مهقانی‌نوده از کشت ۸۸ هزار و ۵۳۸ هکتار زراعت بهاره و تابستانه در این استان خبر داد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شالی (برنج) با ۵۰ هزار و ۹۷۴ هکتار است که علاقه برای کشت این محصول روند افزایشی دارد. 

او پیش‌بینی کرد، سطح زیرکشت شالی در گلستان به ۵۴ هزار هکتار افزایش یابد.

مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان چندی قبل گفته بود: کشت شالی در این استان شمالی در زمین‌های نسق‌دار با وسعت ۱۵ هزار هکتار واقع از زمین‌های واقع در نوار جنوبی مورد حمایت جهادکشاورزی قرار می‌گیرد.

محمد ناظری اظهار کرده بود: با وجود علاقه زیاد به کشت برنج، گلستان همچنان جزو استان‌های ممنوعه در کشت شالی (اراضی غیرنسق) به شمار می‌رود.

شالیکاری همچنان مورد توجه زمین‌داران به خصوص همسایگان نسق و دارندگان چاه‌های مجاز و غیرمجاز گلستان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان در ادامه بابیان اینکه شالی در گلستان توسط ۱۱ هزار و ۹۰۰ بهره‌بردار کشت شده است، اضافه کرد: «پنبه» با ۱۰ هزار و ۱۱۷ هکتار و دانه روغنی «سویا» با ۶ هزار و ۹۲۹ هکتار در رده دوم و سوم بیشترین سطح زیرکشت زراعت بهاره و تابستانه در استان گلستان قرار دارند.

مهقانی ادامه داد: درسال زراعی جاری ۲ هزار و ۷۰۵ هکتار گوجه فرنگی با پیش بینی تولید ۹۵ هزار تُن در گلستان کشت شده که تاکنون ۲۰ درصد آن برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین گفت: کشت هزار و ۱۷۴ هکتار هندوانه خوراکی و چهار هزار و ۳۷۵ هکتار هندوانه آجیلی، ۱۹۹ هکتار خربزه، ۲۱۸ هکتار خیار، ۱۹۲ هکتار کدو، ۸۸۷ هکتار «سورگوم» و ۲ هزار و ۸۵۳ هکتار ذرت علوفه‌ای، ۵۳۱ هکتار کنجد، سه هزار و ۴۲۵ هکتار آفتابگردان روغنی و سه هزار و ۹۵۹ هکتار آفتابگردان آجیلی از دیگر زراعت‌های بهاره و تابستانه در استان گلستان است.

وی بابیان اینکه کشت برخی محصولات زراعی تابستانه در گلستان همچنان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد: کشاورزان با رعایت اصول فنی و مهندسی، محصول خوبی در پایان فصل برداشت کنند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: کشت شالی ، شالیزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.