شهر بانوی کرامت در سالروز شهادت پیام آور حماسه عاشورا حضرت امام سجاد (ع) یکپارچه عزا و ماتم است.

همزمان با دوازدهم محرم حسینی سالروز شهادت امام العارفین حضرت امام سجاد (ع) آیین‌های عزاداری در جای جای شهر مقدس قم به ویژه بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) در حال برگزاری است.

زائران و مجاوران امروز رهسپار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) شدند و در غم شهادت پیام رسان حماسه عاشورا عزاداری کردند و این مصیبت عظیم را به ساحت آن حضرت تسلیت گفتند.

مراسم عزاداری شهادت امام زین‌العابدین (ع) در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزادگان، مساجد و دیگر نقاط و اماکن زیارتی و مذهبی قم با حضور شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در حال برگزاری است.

امام سجاد (ع) چهارمین پیشوای شیعیان جهان است که سال‌های پایانی زندگی حضرت علی (ع) و جد بزرگوار خویش را درک کرد و با بهره از دعا و خطابه، به ارشاد و راهنمایی مردم می‌پرداختند.

صحیفه سجادیه،زیور آل محمد

کتاب صحیفه سجادیه حضرت سیدالساجدین (ع)، در قالب نیایش و دعا که حاصل اندیشه‌های معرفت‌شناسانه این حضرت است که جهت راهگشایی پیروان راه حق و در مسیر رسیدن به سعادت حقیقی گرداوری شده است.

کتاب صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از دعا‌ها و مناجات منسوب به امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین است. صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از ۵۴ دعا و نیایش است که سجاد املا کرده و باقر و برادرش زید بن علی آن را در دو نسخه نوشته‌اند. اولین راوی این صحیفه، متوکل بن هارون بلخی، از اصحاب جعفر صادق است. صحیفه سجادیه نخستین بار توسط ویلیام چیتیک به زبان انگلیسی ترجمه شده‌است.

این کتاب به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است. اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از علوم و معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا امام سجاد(ع) به آن‌ها اشاره کرده‌ است.

ایشان که در روز عاشورا در بستر بیماری و تب به سر می‌بردند، یکی از دردناک‌ترین و جان‌سوزترین جریان در تاریخ اسلام را طی عمر شریفشان شاهد بودند که تا پایان عمر از غم‌ها و غربت‌های وارد در آن روز و بر حضرت ثارالله (ع) و اهل‌بیت (ع) آن حضرت می‌گریستند. 

ایشان پس از شهادت امام حسین (ع) پیشوای شیعیان جهان بودند و در رساندن پیام عاشورا به جهانیان با خواندن خطبه‌های الهی و مشهور خود از احیای حقیقت و نهضت حق‌طلبانه امام حسین (ع) و خاندان اهل‌بیت (ع)، در برابر یزید لعنت الله علیه و یزیدیان، مهر رسوایی بر پیشانی یزدیان برافروختند و پایه‌های حکومت بنی‌امیه را ویران ساختند.

حضرت امام سجاد (ع) به روایتی در ۱۲ محرم سال ۹۵ هجری قمری به دستور هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع در کنار عموی بزرگوارشان، امام حسن مجتبی (ع) به خاک سپرده شد.


امام سجاد علیه السلام معنویت را به جامعه اسلامی بازگرداند

آیت الله سید محمدی مهدی میرباقری شامگاه چهارشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه السلام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: در زیارت جامعه کبیره آمده است که نمی‌توان خوبی‌های امام را احصا کرده و آن را بشناسیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام همانند خورشیدی نورش به همه عالم می‌رسد افزود: کسی نمی‌تواند به سرچشمه نور امام برسد و به آن نزدیک شود.

وی عنوان کرد: حرکت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا منحصر به آن دوران نبود، بلکه نگاهشان به آینده بود و امروز شاهدیم که میلیون‌ها نفر از شیعیان برای زیارت به کربلایی معلا می‌روند.

آیت الله میرباقری بیان کرد: امام سجاد علیه السلام معنویت را به جامعه اسلامی بازگرداند و این در حالی است بنی امیه اسلام را از معنویت تهی کرده بود و از اسلام یک پوسته برجای گذاشته بود.

وی صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام را جریان معرفتی برشمرد و گفت: امام سجاد علیه السلام به جامعه اسلام حیات معنوی بخشید و صحیفه سجادیه فقط یک کتاب نیست، بلکه حقیقتی است که از سوی امام نازل شده است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: امام سجاد علیه السلام در دعا روح دمید و اگر امام این احتیاجات را با زبان دعا بیان نمی‌کرد، کسی از آن اطلاعی نداشت و امام به ما فهماند که عیوب ما چیست و چگونه باید آنان را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه برخی از نیاز‌های انسان شیطانی و نفسانی است افزود: انسان باید این دست از نیاز‌ها را از خود دور کند و امام نیاز به عشق و ارتباط با پروردگار را به ما شناساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: امام سجاد علیه السلام امت را به اهل بیت علیهم السلام توجه داد و آن حضرت در طی ۳۵ سال تقرب و سلوک به سمت خداوند را به ما نشان داد.

وی با بیان اینکه به فرموده امام علی علیه السلام یکی از الزامات توبه پاکی از آلودگی‌ها به گناه به حزن و غصه است افزود: با این حزن و اندوه باید آلودگی‌ها برای رشد انسان از بین برود.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه پیامبران آمدند تا بگویند نباید غصه دنیا را خورد گفت: یکی از راه‌های زاهد شدن انسان غصه بر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام استو اگر انسان می‌خواهد در وادی حزن برود باید از مسیر گریه بر امام حسین علیه السلام برود.

هفت قفل استجابت دعا در کلام امام سجاد (ع)

حجت الاسلام موسوی،کارشناس مذهبی گفت: امام چهارم شیعیان در حدیثی به هفت گناه که دعا را حبس می‌کنند اشاره کرده اند و چه خوب است که انسان اموری را که موانع استجابت دعا است را بشناسد تا بتواند در مسیر رفع موانع اجابت قدم بردارد.

۱_سوء نیت

وی گفت:سوءنیت اولین مانع استجابت دعا و مراد نیت‌های غیر الهی و هدف‌های شوم و ناروا داشتن است.

این کارشناس مذهبی گفت:اگر نیت‌های انسانی خدایی نباشد و هوای نفس و نفسانیات غلبه کند، در این صورت مانعی می‌شود برای استجابت دعا، اما اگر در دعایی که می‌کند حتی در امور دنیایی و مادی خدا را دخیل کند عاملی می‌شود برای اجابت دعا؛ به طور مثال؛ خدایا من مال می‌خواهم که دست نیازمندان را بگیرم، در واقع نیت خدایی برکت و اقبال را به سوی زندگی انسان سرازیر می‌کند.

۲ _باطن بد

حجت الاسلام موسوی گفت:دومین مانع استجابت دعا، بد بودن باطن است این که انسان خیرخواه مردم نباشد، حسادت بورزد و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد.

وی گفت:چنین انسانی اهل خیانت و کینه است. خیانت یعنی عهد و پیمانی که با مردم، قانون و خدا بسته شده را بر خلافش عمل کند.

این کارشناس مذهبی افزود:بدبینی، سوء نیت، قطع رحم، کینه توزی و خیانت همه از زیر مجموعه‌های بدطینتی به حساب می‌آیند که از موانع استجابت دعا است.

۳ _دو رویی

حجت الاسلام موسوی گفت:عامل دیگر نفاق و دورویی است که بسیار امر ناپسندیده‌ای است، نفاق و درویی، دعا را رد می‌کند، دورویی یا نفاق یا دوزبانی در اصل به معنای مخالفت ظاهر با باطن است.

۴ _یقین به اجابت نداشتن

وی با بیان این که با شک و ترددی دعا نکنید، با قطع یقین دعا کنید، گفت: چهارمین عمل، باور و یقین به اجابت دعا نداشتن است در منابع توصیه شده است که آن چنان یقین به اجابت داشته باشید گویا حاجات شما همین الان آماده است و به سرعت برآورده می‌شود.

خداوند می‌فرماید: من اگر بخواهم دعای بنده ام را مستجاب نکنم دعا کردن را از یاد او می‌برم. این که من به بنده‌ای اجازه دعا کردن می‌دهم یعنی می‌خواهم دعایش را اجابت کنم، اما نکته مهم این که بگوییم خدایا هر آنچه خیر و مصلحت تو است من همان را می‌خواهم؛ چنین دعایی ناامید از درگاه خدا بر نمی‌گردد.

۵ _تاخیر در نماز اول وقت

حجت الاسلام موسوی گفت:تأخیر انداختن نماز از وقتش تا وقت آن بگذرد به فرموده امام سجاد مانعی بر سر راه اجابت است.

۶_ ترک صدقه

این کارشناس مذهبی گفت: صدقه و انجام کار نیک اگر به قصد الهی باشد انسان را به خدا نزدیک می‌کند و از نظر معنوی انسان را رشد می‌دهد و به فرموده امام سجاد (ع) ترک آن مانع استجابت است.

۷ _بد زبانی

وی با اشاره به هفتمین مانع استجابت دعا در کلام املام سجاد (ع) گفت:فحش و ناسزا گفتن عمل ناپسندی که برخی خیلی کم به آن توجه دارند. تندی در گفتار؛ این که فرد از ادب و نزاکت خارج شود، افرادی که اهل فحش و ناسزاگویی هستند دعایشان مستجاب نمی‌شود.

برچسب ها: امام سجاد ، محرم ۱۴۰۳
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار