روز جهانی ایموجی بهانه‌ای شد تا بگوییم که این شکلک‌ها چگونه باعث بهبود ارتباطات با دیگران می‌شوند.

ایموجی‌ها یکی از روش‌های برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی هستند. این شکلک‌ها، کوتاه‌ترین نسخه بیان غیر کلامی پیام‌ها هستند. آن‌ها معنا و مفهوم خاصی را در ارتباطات ایجاد می‌کنند و در حال حاضر محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده اند. با این حال پشت این نماد‌های زیبا و بامزه چیزی فراتر از یک پیام ساده وجود دارد که می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره شخصیت انسان‌ها افشا کند.

 علم روان شناسی در این باره می‌گوید که استفاده از ایموجی‌ها یا شکلک‌ها در ارتباطات درست همانند زبان بدنی است که افراد در مکالمات چهره به چهره در حرکات بدن، لحن صدا، حالات صورت و تعاملات گفتاری از خود نشان می‌دهند. امروز یعنی ۱۷ جولای روز جهانی ایموجی نام گذاری شده و دلیل آن یادآوری این موضوع است که چگونه شکلک‌ها، مکالمات امروزی را تغییر داده‌اند. به همین بهانه و در ادامه به چند سوال درباره ایموجی‌ها پاسخ می‌دهیم.

۱. علم روان شناسی استفاده از ایموجی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند؟ 
روان‌شناسان می‌گویند افرادی که بیشتر از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند، احتمالا خلاق‌تر، به دنبال کسب تجربه‌های جدید و مشتاق روابط بین فردی هستند. همچنین این افراد بیشتر شخصیت برون گرا دارند. در واقع افرادی که در دنیای واقعی احساسات خود را راحت‌تر نشان می‌دهند، بیشتر از بقیه در فضای مجازی از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند.
 
۲. ایموجی‌ها چگونه باعث بهبود ارتباطات با دیگران می‌شوند؟ 
معنای نماد‌ها در ایموجی در سراسر جهان به یک شیوه درک می‌شوند. امروزه سطح تعاملات با استفاده از ایموجی‌ها به‌طرز غیرقابل باوری بالا رفته و سطح ظرافت و دقت ارتباطات را افزایش می‌دهند؛ بنابراین ایموجی‌ها باعث تعامل بهتر با مخاطبان می‌شوند.

 مطالعات نشان می‌دهد که افراد از ایموجی‌ها به دلیل سرگرم کننده بودن و تعامل پذیری بسیاری که دارند در تعاملات با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند و اگر به شکل درست استفاده شوند، می‌توانند باعث افزایش تعاملات شوند. در واقع این شکلک‌های کوچک و جالب، راهی برای انتقال احساسات هستند. شاید بتوان ادعا کرد که ایموجی‌ها از برخی جهات از کلمات هم قدرتمندتر عمل می‌کنند. با استفاده از ایموجی‌ها می‌توانیم بدون نیاز به گفتن جملات پیچیده، هیجانات و احساسات‌مان را نشان دهیم. با این حال آسیب‌هایی در انتقال پیام با استفاده از ایموجی‌ها وجود دارد. برای مثال ایموجی‌ها نیاز به بهبود و پیشرفت مهارت‌های نوشتاری را در خود کاهش می‌دهند. به همین دلیل اگر در جایی ایموجی وجود نداشته باشد فرد به سختی می‌تواند احساس خودش را با کلمات بیان کند.
 
۳. چرا استفاده اصولی از ایموجی‌ها مهم است؟ 
اگرچه از ایموجی‌ها برای انتقال لحن احساسات استفاده می‌شود، اما اگر از آنها در وقت و زمان مناسب استفاده نشود، ممکن است اشتباه برداشت شوند و مورد قضاوت غلط قرار بگیرند؛ بنابراین باید آگاه باشیم ایموجی‌ها در کجا و برای چه کسانی و در چه موقعیتی استفاده شود. به عنوان نمونه ایموجی‌های مورد استفاده با یک دوست صمیمی در مقایسه با همکاران و اعضای خانواده باید متفاوت باشد.
 
۴. چگونه و چه زمانی از ایموجی‌ها استفاده کنیم؟ 
بیشتر از ایموجی‌های پر انرژی استفاده کنید چراکه این کار باعث می‌شود گیرنده پیام یک احساس مثبت از متن پیام‌تان بگیرد. مطالعات نشان می‌دهد وقتی انسان‌ها به ایموجی‌ها نگاه می‌کنند، همان قسمت از مغز فعال می‌شود که واکنش صورت انسان‌ها را در ارتباطات حضوری مشاهده می‌کند. استفاده از ایموجی‌ها در حوزه کسب و کار کمک می‌کند افراد انسان دوستانه‌تر و واقعی‌تر به نظر برسند و توجه بیشتری را به خود جلب کنند. نکته قابل توجه این است که قبل از استفاده از ایموجی مطمئن شوید که ایموجی مورد استفاده با مخاطبتان تناسب داشته باشد.
 
۵. برای استفاده از ایموجی‌ها به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 
پیش از هر کاری دانش نسبی درباره معنی ایموجی و کاربرد آن‌ها داشته باشید تا به درستی و در جای مناسب از آن استفاده کنید. در استفاده از ایموجی‌ها افراط و تفریط نکنید (متن پیام نباید پر از ایموجی یا بدون ایموجی باشد). قبل از ارسال متن پیام که دارای ایموجی است یک بار آن را تحلیل کنید و از درستی استفاده از ایموجی مطمئن شوید. اگرچه استفاده از ایموجی‌های خندان در بسیاری از موارد نشانه مهربانی مخاطب است، اما دلیل نمی‌شود که به این نماد‌ها اعتیاد پیدا کنید.

اگر بیش‌ازحد ایموجی‌های مثبت را مخصوصا برای افرادی ارسال کنید که آن‌ها را به‌خوبی نمی‌شناسید، ممکن است پیامی منفی از جانب شما تلقی شود. به‌طورکلی ایموجی‌ها باید جایی استفاده شوند که به رفع ابهام پیام کمک کند یا برای تقویت یک نکته خاص در گفتگو ضروری باشد. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد حس خوب یا انتقال پیام‌های مثبت به دیگران کمک بگیرید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید. به‌طورکلی استفاده بیش‌ازحد از ایموجی به‌جای کلام می‌تواند توهینی به‌طرف مقابل هم باشد.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار