رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: رویداد توسعه کشت، فرآوری و مصرف چغندر علوفه‌ای در کشت و صنعت مغان برگزار شد.

نوبخت اژدری، توسعه کشت چغندر علوفه‌ای را اتفاق جدیدی در علوفه دام‌ها توصیف کرد و گفت: کشت چغندر علوفه‌ای به منظور استفاده بهینه از منابع کشاورزی، خاک، آب، بارش فصول و تهیه خوراک مغذی برای دام‌ها انجام می‌گیرد که بستر زنجیره تولید آن در زراعت، کارخانه قند و مصرف مستقیم در مجتمع دامپروری وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این مجتمع عظیم تولیدی به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل از بدو تأسیس تاکنون الگویی در کشاورزی مدرن، کشت محصولات جدید، انتقال تجربیات و توانایی‌های کشاورزی به زارعان و توسعه و ترویج آن در منطقه و کشور عمل کرده و این مسیر را ادامه خواهد داد.
به گفته او، چغندر علوفه‌ای جدیداً وارد چرخه علوفه دامی شده و طبیعتاً مشکلاتی را به همراه دارد که باید رفع شود.
اژدری افزود: ماده خشک پایین‌تر از ۲۰ درصد و توناژ پایین‌تر از ۱۵۰ تن در هکتار به صرفه نبوده و هزینه‌بر است و خلال‌هایی که بعد از شستشو و خاک‌گیری انجام می‌گیرد باید استاندارد باشد.
او کشت و صنعت مغان را سرآمد تولید در سراسر کشور ارزیابی کرد و ادامه داد: تولید خوراک برای دام‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تولید این محصول استراتژیک در شرکت مغان نقش بسزایی در تأمین علوفه مورد نیاز منطقه و کشور خواهد داشت.
اژدری در ادامه تصریح کرد: امکانات و بستر‌های آن در این مجتمع عظیم تولیدی فراهم است و چنان چه زایدات کشاورزی را فرآوری و با چغندر علوفه‌ای مخلوط کند، خوراک غنی برای دام‌های شرکت، منطقه و کشور فراهم می‌شود.
او افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در کشت چغندر علوفه‌ای بحث مکانیزاسیون است و کشت و صنعت مغان با توانمندی‌هایی که در کاشت، داشت و برداشت دارد، این امکان برایش فراهم است که به محض برداشت از زمین زراعی به کارخانه قند منتقل کند و پس از فرآوری به مصرف دام‌ها در مجتمع دامپروری برساند، این امکان برای سایر فعالان کشاورزی و دامپروری وجود ندارد.
اژدری بیان کرد: با توجه به وجود ۵۰ میلیون تن زایدات کشاورزی در کشور، چنان چه این زایدات با چغندر علوفه‌ای، نخود علوفه‌ای و تریتی‌کاله مخلوط شده و به مصرف دام‌ها برسد، در افزایش میزان شیر و گوشت دام‌ها مؤثر خواهد بود.
او از مزایای چغندر علوفه‌ای گفت: توناژ این محصول در واحد سطح بالا بوده و انرژی‌زایی آن برای دام‌ها چشمگیر است و قابلیت سیلو شدن داشته و خوش خوراک است و پروتئین برگ چغندر آن بالاتر از گسیل بوده و ۱۴ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این محصول در کنار مزیت‌هایی که دارد، با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است و باید با دقت بیشتری برای رفع آن تلاش کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.