مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از تشدید نظارت و کنترل بهداشتی بر ذبح دام در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در این استان خبر داد.

مهدی فیضی گفت: با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در جهت ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه و تأمین فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی این اداره کل با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان از جمله ائمه جمعه و جماعات، استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و. تمهیداتی را برای این مهم در نظر گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به آماده باش اداره کل دامپزشکی و فعالیت عمومی کشتارگاه‌های استان و خدمات رسانی در روز تاسوعا و عاشورا به سوگواران و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) افزود: به منظور جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌های قابل انتقال بین دام و انسان از جمله بیماری مهم و مشترک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی و آثار سوء روحی و روانی ذبح دام در جامعه، حتی المقدور از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کرده و در صورت ذبح، بلافاصله دام کشتار شده را جهت نظارت بهداشتی و آماده سازی لاشه به کشتارگاه منتقل کنند.
او با بیان اینکه در این ایام میزان تقاضا برای تأمین فرآورده‌های خام دامی و گوشت قرمز و سفید افزایش می‌یابد، از عموم مردم خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی و از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید حتماً به تاریخ تولید، انقضا، مهر بهداشتی دامپزشکی و برچسبی که بدین منظور بر روی لاشه‌های استحصالی از کشتارگاه‌ها الصاق می‌شود دقت لازم و کافی داشته باشند.
فیضی با بیان اینکه این خدمات رایگان بوده و هیچگونه بهایی از همشهریان اخذ نمی‌شود، افزود: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های نذری مستقر در اداره دامپزشکی استان با شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ و سامانه تلفن گویای ۱۵۱۲آماده هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سؤالات عموم شهروندان و عزاداران و دریافت گزارشات مردمی است.
او با تأکید بر اینکه گزارشات مردمی موارد مشکوک در اسرع وقت رسیدگی و مراتب با تشکیل پرونده‌های تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع می‌شود به مردم اطمینان داد گوشت قرمز و آلایش خوراکی موجود در بازار که ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی بوده و پس از عبور از چرخه نظارتی دامپزشکی وارد بازار مصرف می‌شوند از هر نظر کاملاً سالم و بهداشتی بوده و مردم می‌توانند با اطمینان نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنند.
به گفته مدیر کل دامپزشکی استان از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۳۱۱ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و استحصال فرآورده‌های خام دامی درسطح استان انجام شده و ۷۵ هزارو ۹۶۳ کیلوگرم فراورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ منقضی ضبط و از ورود آن به بازار و چرخه مصرف انسانی جلوگیری شده است.
فیضی در عین حال از ارجاع ۱۷۶ پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی و پلمب ۱۸ واحد عرضه فراورده‌های خام دامی در همین مدت در استان خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.