ترور و سوء قصد به جان روسای جمهور آمریکا، تاریخی طولانی دارد که به تازگی پس از تیراندازی بسوی ترامپ دوباره مورد توجه قرار گرفت.

تیراندازی بسوی دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا طی شب گذشته، سروصدای زیادی را بپا کرده است. اما در تاریخ آمریکا، بسیاری از روسای جمهور سابق و نامزد‌های این سمت مورد حمله قرار گرفته اند.

 اندرو جکسون، اولین نفر در این لیست است که در دوران قبل از جنگ داخلی آمریکا، هنگام شرکت در مراسم تشییع جنازه در کاپیتول هدف شلیک گلوله قرار گرفت. عامل تیراندازی دوبار به او شلیک کرد، اما اسلحه گیر کرد.

نفر بعدی تئودور روزولت است که همانند ترامپ در تلاش بود تا شغل قبلی خود را در طول مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۱۲ بازگرداند.

 

تئودور روزولت

 فرانکلین دی. روزولت رئیس جمهور منتخب بود که در سال ۱۹۳۳ توسط یک قاتل در میامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. عامل تیراندازی به روزولت دچار اشتباه شد و آنتون سرماک، شهردار شیکاگو را کشت.

فرانکلین دی روزولت

هری ترومن دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست که پس از مرگ روزولت ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و در سال ۱۹۵۰ توسط ملی گرایان پورتوریکویی در مقابل کاخ سفید هدف تیراندازی قرار گرفت.

جورج والاس، فرماندار جدایی‌طلب آلاباما بود که برای سومین بار در سال ۱۹۷۲ کاندیدای ریاست جمهوری شد و پس از یک رویداد تبلیغاتی در خارج از واشنگتن دی سی هدف تیراندازی قرار گرفت. تیراندازی باعث فلج شدن او از کمر به پایین شد.

جورج والاس

جرالد فورد، از جمله روسای جمهور آمریکا بود که سال ۱۹۷۵ با دو سوء قصد متوالی روبرو شد.

ترور جرالد فورد

رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ پس از سخنرانی در خارج از هتل هیلتون در واشنگتن دی سی هدف گلوله قرار گرفت. دبیر مطبوعاتی او، جیمز بردی، به شدت مجروح شد و بعداً به یک فعال در زمینه مبارزه با اسلحه تبدیل شد.

رونالد ریگان

 باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور رنگین پوست آمریکا بود که در سال ۲۰۱۱ یک مرد از آیداهو برای ترور او به سوی کاخ سفید تیراندازی کرد.

 تاریخ آمریکا به ترور چهار رئیس جمهوری که در دوره ریاست جمهوری خود ترور شده اند مزین است: از ترور آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۵ تا ترور «جان فیتزجِرالد کِنِدی» در سال ۱۹۶۳. 

در مجموع چهار رئیس جمهور در پی شلیک‌های یک قاتل کشته شدند، نخستین آنها رئیس جمهور آبراهام لینکلن بود که سال ۱۸۶۵ در حالی که در جایگاه خود در سالن تئاتر فورد در واشنگتن نشسته بود به دست «جان ویلکس بوث»، که یک بازیگر بود، کشته شد. 

دومین قربانی «جیمز گارفیلد»، بیستمین رئیس جمهور آمریکا بود، که در تاریخ دوم ژوئیه سال ۱۸۸۱ در ایستگاه راه آهن واشنگتن هدف گلوله «چارلز گیتو» قرار گرفت و چندی پس از آن جان باخت. گیتو وکیلی آمریکایی بود که نتوانسته بود در شغل دلخواه خود استخدام شود. 

«ویلیام مک کینلی» بیست و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در ششم سپتامبر ۱۹۰۱، در حالی که در نمایشگاه پان-امریکن با شخصیت‌هایی دیدار می‌کرد، هدف چندین گلوله «لئون چولگوش» یک آنارشیست آمریکایی قرار گرفت و زخمی شد. وی چندین روز پس از این جراحات جان باخت. 

جان اف کندی

در تاریخی معاصرتر، تکان دهنده‌ترین ترور، ترور «جان فیتزجرالد کِنِدی» بود که در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس ترور شد. در آن روز، حدود ساعت ۱۲ و نیم (به وقت محلی)، در حالی که لیموزین ریاست جمهوری از میان مردمی که در دو طرف خیابان برای دیدن رئیس جمهوری صف بسته بودند، عبور می‌کرد صدای شلیک‌های گلوله شنیده شد و «جان فیتزجرالد کِنِدی» در حالی که همسرش جکی کنارش بود در داخل خودرو افتاد. خبر مرگ سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا ساعت ۱۳ از بیمارستان اعلام شد. کمیسیون قتل جان اف کندی در سال ۱۹۶۴ به این نتیجه رسید که «لی هاروی اسوالد» به تنهایی وی (جان اف کندی) را کشته است. «لی هاروی اسوالد» یک کماندوی سابق نیروی دریایی بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۴ تير ۱۴۰۳
پشت همه این ترورها صیهونیستهای وحشی و تروریست و خونخوار هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۴ تير ۱۴۰۳
در ایران هم داشتیم
رجایی و رییسی
آخرین اخبار