سخنگوی پلیس با بیان اینکه هزینه صدور گذرنامه زیارتی ۶۵ هزار تومان است، گفت: افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند کماکان تا ۵ سال اعتبار دارد.

سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به محرم و صفر و حضور خیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در عراق و کربلا، درباره فرایند دریافت گذرنامه اظهار داشت: مانند سال گذشته این روند به سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد و افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی (آبی رنگ) دارند کماکان تا ۵ سال اعتبار دارد و بدون نیاز به هیچ اقدام خاصی می‌توانند برای سفر اربعین از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کسانی‌که اعتبار گذرنامه عادی (قرمزرنگ) آنان تمام شده است و یا افرادی که می‌خواهند گذرنامه زیارتی جدید بگیرند هم می‌توانند از طریق سامانه‌های مجازی و برنامه کاربردی «پلیس من» بخش گذرنامه را انتخاب و بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند که در اولین فرصت، گذرنامه زیارتی با نازلترین قیمت (حدود ۶۵ هزار تومان) و کمترین زمان ممکن حدود ۷۲ ساعت به درب منزل آنها ارسال خواهد شد.

سردار منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: دریافت گذرنامه زیارتی صرفا از طریق وب سرویس و نرم افزار موبایلی «پلیسِ من» انجام خواهد شد و این خدمت در دفاتر پلیس +۱۰ انجام نمی‌شود.

سخنگوی فراجا یادآور شد: دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور به صورت حضوری برای دریافت مدارک برای صدور و یا تمدید گذرنامه عادی آماده خدمت رسانی هستند؛ فرایند تکمیل مدارک تا صدورگذرنامه متقاضیانی که یک بار به این دفاتر مراجعه کرده‌اند در ۴ تا ۵ روز و بر اساس قیمت مصوب هیئات دولت، آماده و سپس تحویل پست داده می‌شود که مدتی هم آنجا زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه مسافران و زائران از اکنون برای دریافت گذرنامه اقدام کرده و آن را به روز‌های پایانی موکول نکنند، افزود: امسال استفاده از برچسب برای تمدید گذرنامه استفاده نمی‌شود.

سردار منتظرالمهدی با اعلام اینکه تسهیلات ویژه‌ای در مرز‌ها ایجاد شده که فرایند شناسایی، ثبت و مُهر شدن گذرنامه از زمان حضور در گیت‌های پلیس برای خروج از کشور حدود ۴ ثانیه طول می‌کشد و کمترین ایستایی زائران را شاهد خواهیم بود، افزود: طی هماهنگی‌های لازم با طرف عراقی، فرایند ورود به آن کشور نیز سرعت بخشیده شده و زائران بدون معطلی وارد کشور عراق خواهند شد.

به گفته وی در پایانه‌های مرزی امسال شاهد سهولت و سرعت بیشتری خواهیم بود، زیرا در دعوت اخیر از وزیر کشور عراق توسط فرمانده انتظامی کل کشور موارد لازم مطرح شد، تبادل داده و اطلاعات صورت گرفت و هماهنگی و تدابیر راهگشا اتخاذ و عملیاتی شده است.

این مقام ارشد انتظامی خدمات در مرز‌های هوایی و ۶ مرز زمینی مهران، خسروی، شلمچه، تمرچین، باشماق و چزابه را تا به امروز شایسته و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این مرزها در بیشتر ایام زیارت اربعین به صورت شبانه روزی فعال هستند؛ همچنین فعالیت در مرز‌های دریایی و ریلی نیز در دستور کار پلیس است.

وی افزود: همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برنامه‌ریزی مناسب و هوشمندی را برای رفت و آمد زائران از مبدا تا پایانه مرزی انجام داده‌اند و تعامل و همکاری گسترده با دوستانمان در وزارت راه و شهرسازی بسیار راهگشا بوده است که زحمات آنان قابل تقدیر است.

سردار منتظرالمهدی یادآور شد: عزیزان مشمول غیر غائب (دانش آموزان، طلاب و دانشجویان) می‌توانند بدون سپردن وثیقه از طریق «سامانه سخا» درخواست خروج را از اول محرم تا پایان ماه صفر ثبت کنند و یکبار به سفر اربعین بروند و البته در موارد استثنا و مشکل به محل ادارات وظیفه عمومی استان مراجعه کنند. متولدین ۱۳۸۵ نیاز به دریافت مجوز از وظیفه عمومی ندارند، مجوز سربازان در حال خدمت با هماهنگی رده‌ها و فرماندهان آنها میسر است و مشمولان و غایبان حق خروج ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۲۳:۱۷ ۱۸ تير ۱۴۰۳
با سلام خدمت شما من گذرنامه زیارتی (آبی رنگ) دارم پارسال گرفتم ۵ سال اعتبار دارد ولی داخل سامانه سماح نمیتونم ثبت‌نام کنم به خاطر اینکه سامانه سماح وقتی شماره گذرنامه از من میخواد ۸ رقم بیشتر اجازه نمیده وارد کنم در صورتی که شماره گذرنامه زیارتی ۹ رقم است(این سامانه فقط اجازه ثبت‌نام گذرنامه عادی _قرمز رنگ) می‌دهد خواهشا این موضوع را پیگیری کنید با تشکر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محسن
۱۸:۵۶ ۱۸ تير ۱۴۰۳
با سلام خدمت مسئولین محترم ناجا. بزرگواران بهتر است برای اینکه ازدحام جمعیتی در مراکز خدماتی پلیس برای گرفتن گذرنامه کم بشه. کمی روی سامانه سخا کار کنید تا مردم بتوانند براحتی درخواست گذرنامه زیارتی خود را بدهند . که این هم کمک به کم شدن ترافیک میکنه و هم برای خود ناجا هم مفید است. چنین بار برای گذرنامه زیارتی از طریق سایت سخا اقدام کردم. برای خود و دیگران هر بار سیستم ایراد عکس میگیرد. بهتر است روی این مورد کار کنید .
آخرین اخبار