براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکان اجرا ۴ مولفه اصلی و تاثیر گذار در هدایت تحصیل است.

بر اساس آمار اعلام شده حدود ۳۹ درصد دانش آموزان در هنرستان و ۶۱ درصد در دبیرستان‌های کشور تحصیل می‌کنند؛ در همین راستا مصطفی آذر کیش، مدیرکل سابق فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش گفت: شرایط موجود باعث شده تا ۳۹ درصد دانش‌آموزان در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان‌ها تحصیل کنند.

وی با بیان این که برگه های هدایت تحصیلی دانش آموزان صادر شده است؛ گفت: از فردا دانش‌آموزان می‌توانند برگه هدایت تحصیلی  را دریافت کنند.

آذر کیش با بیان این که دلایل ترغیب دانش آموزان به دبیرستان‌ها چند وجه مهم دارد؛ افزود: زیرساخت‌های فرهنگی کشور یکی از مهم‌ترین دلایل ترغیب دانش آموزان به کشور است چرا که تبع مدرک گرایی در ایران به شدت بالا است.

او ادامه داد: ویژگی‌های رشته‌های نظری در مقایسه با رشته‌های هنرستان در میان مردم محبوبیت بیشتری دارند؛ اما وزارت آموزش و پرورش  در بیش از ۷ هزار هنرستان و بیش از ۲۰۰ رشته هنرستان شاهده فارغ‌التحصیلان در موفق‌تر است.

آذرکیش با بیان این که عدم آگاهی و اطلاعات از دلایل دیگری است که دانش‌آموزان کمتری به هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش می‌روند؛ تصریح کرد: تمام سازمان‌های فرهنگی و تربیتی کشور مسئول هستند تا اطلاعات سودمند را برای ترغیب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مدیرکل سابق فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش ادامه داد: کمبود و یا نبود امکانات همچون تجهیزات، نیروی انسانی و فضای کافی از دلایلی است که دانش آموزان کمتری در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

وی با بیان این که در برنامه هفتم قرار است بیش از ۱۸۰۰ هنرستان جدید ساخته شود؛ افزود: از این تعداد۱۰۰۰ هنرستان باید ساخته و ۸۰۰ فضا نیز تغییر کاربری شود.

آذر کیش در خصوص راهکار‌های افزایش تعداد هنر آموزان گفت: سازمان‌ها باید رشته‌های هنرستان‌ها را در ۴ حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی را به افراد جامعه  آموزش دهند. 

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکان اجرا ۴ مولفه اصلی و تاثیر گذار در هدایت تحصیل هستند.

علی عبدالعالی، کارشناس آموزش و پرورش هم در این خصوص گفت: اعتقادات خانواده‌ها یکی از دلایل سوق دانش آموزان به سمت رشته‌های نظری است.

وی با بیان این که نظام آموزش و پرورش کشور باید زیرساخت‌ها و مشکلاتی را رفع کند؛ افزود: وزارت آموزش و پرورش باید از کلاس اول درصدد باشد تا استعداد دانش ‌آموزان را شناسایی کند. در نظام آموزشی مواردی باید اصلاح شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار