دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از ساعت ۸ صبح امروز ۱۵ تیرماه، آغاز شد تا تکلیف نهمین رئیس جمهور برای ۴ سال آینده مشخص شود.

فرآیند اخذ رأی از رأی دهندگان دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۴/۱۵ در شعب اخذ رای سراسر کشور آغاز شد. در این مرحله هر یک از نامزد‌ها حتی یک رای بیشتر کسب کند پیروز انتخابات خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم»، با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، رأی خود را به صندوق انداختند.

نخستین رای در دور دوم انتخابات، شب گذشته به وقت تهران، در ولینگتون پایتخت نیوزیلند به صندوق انداخته شد.

پزشکیان و جلیلی؛ چه کسی کلیددار پاستور می‌شود؟

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پس از انصراف امیرحسین قاضی زاده و علیرضا زاکانی از میدان رقابت‌ها، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی ۴ کاندیدایی بودند که با هم به رقابت پرداختند.

اما از ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجدین شرایط این انتخابات، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر پای صندوق آرا رفتند. بنابر آنچه ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، در دور اول انتخابات مسعود پزشکیان توانست ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی را از آن خود کند. سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸، محمد باقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰، مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی کسب کردند. همچنین تعداد آرای باطله نیز یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رأی اعلام شد.

بدین ترتیب مسعود پزشکیان فرزند محمدعلی با کد انتخاباتی ۲۲ و سعید جلیلی فرزند محمد حسن با کد انتخاباتی ۴۴ به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کردند و بار دیگر امروز برای رسیدن به صندلی شماره یک پاستور با هم به رقابت می‌پردازند.

چه کسانی می‌توانند رأی بدهند؟

به استناد ماده " ۳۶ " قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها " ۱۸ " سال تمام باشد یعنی " متولدین روز ۱۵ تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن " می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند خود در انتخابات مذکور شرکت نمایند.

بنابر اظهارات محمد تقی شاهچراغی، سخنگوی ستاد انتخابات، درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری؛ «تعداد تعرفه‌های مانند دوره گذشته به اندازه واجدین شرایط و یک مقدار رزرو است. در دور دوم انتخابات تعداد محدودی افزایش شعب اخذ رای داریم. مدارک مورد نیاز مانند دور اول شناسنامه و کارت ملی است. کسی که در مرحلۀ اول خارج از کشور یا یک شهرستانی رای داده در مرحلۀ دوم هر جایی که بخواهد می‌تواند رأی بدهد.»

همچنین ایرانی‌های در خارج کشور نیز مجازند با ارائه مدارک کارت ملی یا شناسنامه یا گذرنامه معتبر خود رأی دهند.

در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.

تصویربرداری از رأی ممنوع شد

براساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آرا رأی دهندگان، تصویربرداری از آرا و انتشار آن ممنوع است.

به استناد ماده «۳۳» قانون فوق الذکر، خرید و فروش آرا تهدید و تطمیع، رأی دادن با مدارک هویتی جعلی، اخلال در امر انتخابات جرم می‌باشد و هیأت‌های اجرایی و نظارت موظفند در صورت دریافت گزارش در این خصوص مرتکبین را به مراجع قضائی تحویل دهند.

نظارت نمایندگان کاندیدا‌ها بر روند اخذ و شمارش آرا

آنگونه که ستاد انتخابات اعلام کرده، در راستای نظارت حداکثری نامزد‌ها بر فرآیند اخذ رای در شعب اخذ رای و تجمیع آرای نامزد‌ها در بخش ها، شهرستان‌ها و ستاد انتخابات کشور، هر نامزد می‌تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات‌های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای " ثابت و سیار" و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

این نمایندگان توسط نامزد مربوطه یا نماینده تام الاختیار ایشان از میان افراد داوطلب معرفی می‌شوند و می‌توانند تا پایان اخذ رای و شمارش و تنظیم صورت جلسات بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت در محل‌های مذکور حضور داشته باشند و ممانعت از حضور آنها ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

چه کسانی در شعب اخذ رأی حضور دارند؟

نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، فراجا و نمایندگان نامزد‌ها در شعب حضور دارند. بنا به گفته ستاد انتخابات نامزد‌ها در هر شعبه می‌توانند یک نماینده داشته باشند. این نمایندگان تا شمارش آرا در شعب حضور دارند همچنین فیلمبرداری از شمارش آرا ممنوع است.

آراء هر نامزد و آراء باطله به تفکیک تهیه می‌شود. سپس صورت جلسه مهر اجرا و نظارت می‌خورد و در پایان هم صندوق رای پلمب خواهد شد.

پس از شمارش آرا در شعب، داده‌ها از طریق دستگاه احراز هویت به فرمانداری‌ها ارسال می‌شود تا تجمیع آرا صورت گیرد. پس از تایید فرمانداری، آرا به وزارت کشور ارسال می‌شود.

بنا به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور شنبه ساعت ۱۱ نتیجه انتخابات اعلام می‌شود.

تعداد واجدین شرایط رأی دادن و مدت زمان رأی دادن

بنا به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور هستند.

رای‌گیری در بیش از ۵۸ هزار شعبه در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور انجام می‌شود. بیش از ۸۰۰ هزار نیروی مردمی در هیئت‌های اجرایی و نظارتی سراسر کشور در حوزه‌های اخذ رای فعال هستند.

۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است و از ساعت ۸ صبح روز جمعه۱۵ تیر تا ساعت ۱۸ به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت و وزیر کشور این اختیار را دارد که در صورت نیاز، زمان رای گیری را تمدید کند.

نکته قابل ذکر آن است که آن دسته از افرادی که در مرحله اول شرکت نکردند، در مرحله دوم می‌توانند شرکت کنند.

تعرفه‌ها کاغذی است و درِ صندوق اخذ رأی قرمز

تعرفه رأی کاغذی است که اسم و کد نامزد با خودکار روی آن نوشته می‌شود. تعداد تعرفه‌های تحویلی به شعبه و تعداد تعرفه‌های مصرف شده، تعرفه‌های باطله مشخص است.

همچنین صندوق اخذ رأی، در سراسر کشور که در مرحله اول «درِ آبی» داشت در مرحله دوم «درِ قرمز» دارد.

 منبع: خبر آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.