معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی:

سوزاندن بقایای گیاهی مزارع سبب کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سوزاندن بقایای گیاهی باعث ناپایداری تولید، کاهش حاصلخیزی خاک و آلودگی محیط زیست می‌شود.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت خاک و حفظ محیط زیست گفت: از آنجایی که ۷۰ درصد مواد آلی خاک از بقایای گیاهی تشکیل شده است، سوزاندن بقایای گیاهی موجب کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه ها، کاهش ظرفیت نگهداری آب و راندمان مصرف آن، کاهش نفوذپذیری و فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت غلات از مزارع استان آغاز شده، از کشاورزان به خصوص گندم‌کاران خواست ضمن مشاوره با مراکز خدمات جهادکشاورزی، کارشناسان و مروجان کشاورزی به منظور آگاهی از مزایای حفظ کاه و کلش و باقیمانده محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر تولید، خاک زراعی و محیط زیست نسبت به بکارگیری راهکار‌های جایگزین اقدام کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای حفظ خاک می‌توان با کارنده‌های کشت مستقیم در بقایا نیز کشت کرد و قدمی بزرگ برای حفظ محیط زیست و پایداری تولید برداشت.

دیانتی ادامه داد: سوزاندن بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه کاملا بر خلاف اهداف دستیابی به کشاورزی پایدار است، چرا که بافت خاک را به سوی نابودی می‌کشاند.

سالانه از ۸۴۲ هزار هکتار مزارع و باغ‌های استان بیش از ۵۰ درصد به کشت غلات و محصولات مشابه بخصوص گندم اختصاص می‌یابد که آتش زدن مزارع بع از برداشت مزارع موضوعی است که همواره مورد توجه کارشناسان بوده و کشاورزان از این اقدام منع شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.