۴ واحد آلاینده در مهاباد اخطاریه زیست‌محیطی دریافت کردند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: اخطاریه زیست‌محیطی برای ۴ واحد آلاینده فعال در سه رسته شغلی واقع این شهرستان صادر شد.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۴ واحد آلاینده در این شهرستان شامل ۲ کارخانه آسفالت، واحد تولیدی شن و ماسه و آجرپزی که به دلیل بالابودن پارامتر‌های بیش از حد استاندارد اخطاریه دریافت کردند، باید در سه ماهه دوم سال نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه در صورت تداوم این روند این واحد‌ها شامل جریمه و عوارض مالیاتی آلایندگی خواهد شد، اضافه کرد: بروز هر نوع آلودگی زیست محیطی قابل قبول نیست و مقررات و موازین زیست محیطی باید به صورت کامل رعایت شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد بیان کرد: ماهانه به طور میانگین ۱۲ واحد تولیدی، خدماتی و صنعتی در سطح شهرستان مورد بازدید و پایش می‌گیرد که در صورت تخلف نسبت به صدور اخطار و طی مراحل رفع آلایندگی آنها اقدام می‌شود.

سلیمانی همچنین از راه‌اندازی مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد خبر داد و در ادامه گفت: طبق آخرین نتایج آزمایشات از پساب شهرک، مشکلی زیست محیطی آن برطرف شده و دارای استاندارد‌های لازم است.

وی با اشاره عملکرد اداره در بخش یگان حفاظت نیز اظهار کرد: امسال یک مورد زنده‌گیری کبک در محور مهاباد به ارومیه شناسایی شده و ضمن دستگیری متخلف نسبت به تشکیل پرونده در مراجع قضایی اقدام شده است.

بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحد‌های تولیدی آلاینده محیط‌زیست که استاندارد‌ها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.