کوچ عشایر به مناطق ییلاقی شمال آذربایجان‌غربی آغاز شد

رئیس اداره عشایر چالدران گفت: کوچ عشایر شمال استان به مناطق ییلاقی این شهرستان آغاز شد و در این راستا قرار است ۶ هزار خانوار به این مناطق منتقل شوند.

صمد آرامش رئیس اداره عشایر چالدران گفت: ۳۰ هزار نفر از عشایر آذربایجان‌غربی کوچ خود را به مناطق ییلاقی شمال استان آغاز کرده اند.

وی اضافه کرد: عشایر به همراه ۲۷۰ هزار واحد دامی مجاز در ۲۲۰ یورد ییلاقی (نقطه ییلاقی) مستقر می‌شوند و تا ۹۰ روز در این مکان‌ها ماندگار هستند.

رئیس اداره عشایر چالدران ادامه داد: ۱۷۰ هزار هکتار مراتع سرسبز در این شهرستان وجود دارد که ۵۰ درصد این مراتع در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

آرامش اظهار کرد: سالانه ۳۵ درصد از فرآورده‌های دامی و لبنی آذربایجان‌غربی در شمال استان توسط عشایر این منطقه تولید می‌شود.

وی گفت: تولید هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن شیر و ۵۰۰ تن پشم نیز در این منطقه انجام و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی افزود: در راستای آسایش و رفاه حال عشایر ۶۰ کیلومتر از ایل راه‌های منطقه تسطیح می‌شود و ۱۷۰ آبشخور حیوانی و سه کیلومتر نیز لوله‌گذاری آب شرب برای منطقه انجام شده است.

این عشایر همه ساله کوچ خود را از اوایل تیرماه شروع کرده و به مدت ۱۵ روز ادامه می‌دهند و تا سه ماه در ییلاقات مستقر هستند.

آنان ضمن بهره مندی از طبیعت زیبا و سرسبز و هوای سالم و پاک منطقه در طول این مدت اقدام به تولید انواع فرآورده‌های دامی و لبنی از جمله پنیر، گوشت، روغن، شیر و پشم می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.