رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی:

سوزاندن بقایای گیاهی برابر با کاهش تولید است

مشتاقی گفت: آتش زدن مزارع موجب کاهش پایداری، افزایش فرسایش، افت حاصلخیزی خاک و نهایتاً کاهش تولید می‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، مشتاقی رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی به‌ویژه کلزا و غلات همه ساله مشاهده می‌گردد تعدادی از کشاورزان با اهداف مختلفی از جمله سهولت در عملیات خاک‌ورزی و آماده‌سازی اراضی خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند.

او گفت: آنچه مسلم است با هر آتش‌سوزی مقداری از خاک سطحی ارزش حیاتی خود را از دست می‌دهد و ادامه این امر به مرور زمان موجب کاهش پایداری، افزایش فرسایش، افت حاصلخیزی خاک و نهایتاً کاهش تولید می‌گردد.

مشتاقی با اشاره به محدودیت‌های قانونی مصرح در این خصوص گفت: در راستای اجرایی شدن بند ب ماده ۲و مواد ۲۱،۱۹،۱۸،۱۶،۱۵،۱۱،۹،۷،۶،۴،۱ قانون مدیریت پسماند‌ها و به استناد ماده ۱۶ قانون حفاظت از خاک و تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون هوای پاک و نهایتاً با عنایت به مفاد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی از کشاورزان خواهشمندیم از سوزاندن بقایای گیاهان جلوگیری کنند.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بر پایه ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند، نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌های مصوب در زمینه پسماند‌های کشاورزی به عهده وزارت جهادکشاورزی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.