باند رفت‌وبرگشت آزادراه شیراز _ اصفهان در پارک ملی کلاه‌قاضی تونل-ترانشه می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: با موافقت شورای عالی محیط زیست باند رفت‌وبرگشت آزادراه شیراز _ اصفهان در پارک ملی کلاه‌قاضی تونل-ترانشه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: شورای عالی محیط زیست با گزینه ساخت تونل-ترانشه برای عبور آزادراه شیراز-اصفهان ازپارک ملی کلاه‌قاضی موافقت کرد و تونل در باند رفت‌وبرگشت اجرا می‌شود.

احمدرضا لاهیجان زاده  درخصوص عبور بخشی از قطعه سوم آزادراه شیراز- اصفهان (کنار گذر شرق اصفهان) از پارک ملی کلاه‌قاضی، افزود: در جلسه اخیر شورای عالی محیط‌زیست در اردیبهشت ماه سال جاری، مقرر شد گزینه تونل - ترانشه بر اساس نقشه و مشخصات فنی که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و مشاور طرح نهایی شده با لحاظ تمهیدات محیط زیستی اجرا شود.

او خاطرنشان کرد: طبق نقشه و مشخصات فنی، عبور مسیر آزادراه از زیستگاه اصلی پارک ملی کلاه قاضی باید به صورت تونل در دو باند رفت و برگشت اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: ضمن موافقت شورای عالی محیط‌زیست با گزینه تونل- ترانشه، در تعهداتی که وزارت راه برای اجرای این طرح در پارک ملی کلاه‌قاضی مطرح کرده بود، تغییرات اساسی اعمال کردیم.

 قطعه سوم آزادراه اصفهان- شیراز که با عنوان کنار گذر شرق اصفهان از آن نام برده می‌شود همان قطعه‌ای است که حدود چهار کیلومتر آن با قلب پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی تلاقی دارد. طرح کنارگذر شرق از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان آغاز و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این آزادراه جاده اصفهان- اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود و با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان - شیراز متصل می‌شود.

این پروژه که از سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد، از سال ۱۳۸۵ به دلیل مشکلات اعتباری به مدت ۱۰ سال نیز متوقف بود. ۵۵ کیلومتر از قطعه‌های یک و دو این آزادراه از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه افتتاح شده و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان اصفهان تا گردنه لاشتر در غرب پارک ملی کلاه قاضی به طول ۳۰ کیلومتر است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی با وسعت بیش از ۴۷ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده که غرب این منطقه به گردنه گریژنه، گردنه لاشتر و اتوبان اصفهان- شهرضا محدود می‌شود.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.