صدور ۱هزار و ۲۲۵ مجازات جایگزین حبس در زرند

رئیس دادگستری زرندگفت: صدور حداکثری آرای مجازات جایگزین حبس در زرندرا شاهد هستیم.

ابوالفضل فرحبخش رییس دادگستری زرند با اعلام اولویت یافتن پیشگیری از وقوع جرم و ورودی پرونده در دستگاه قضایی زرند از کاهش ورودی ۲ درصدی پرونده و ۸ درصدی سرقت به عنوان مهمترین اولویت استان خبر داد.

وی افزود: دستکاه قضایی زرند همواره در اجرای سیاست‌های قوه قضاییه پیشگام بوده و رسالت خود را اجرای برنامه‌های ابلاغی، پیشگیری از وقوع جرم به عنوان مهمترین اولویت، صدور آرای متقن، حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری قرار داده است.

وی با اشاره به آمار رسمی قابل استخراج از سامانه جامع آماری قوه قضاییه گفت: دستاورد‌های دستگاه قضایی زرند با استناد به آمار‌های موجود مطابق برنامه ریزی اولویت دار در سال ۱۴۰۲ قابلیت ارزیابی جهت بررسی میزان موفقیت‌ها دارد.

رئیس حوزه قضایی زرند بیان کرد: در بخش‌های مورد تاکید مهمترین موضوع جرم سرقت است که در زرند هم به مانند کل کشور و استان همواره به عنوان اولیت اول جرائم شناخته و نهادینه شده بود، اما با اولویت یافتن پیشگیری از وقوع جرم و اقدامات صورت گرفته نهاد‌های متولی و با مدیریت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در اجرای دستورالعمل شورای امنیت کشور در مقابله با جرم سرقت شاید بتوان گفت برای اولین بار با کاهش ۸ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ این جرم از صدر جرائم خارج و برای اولین بار به دومین اولویت جرائم در حوزه قضایی زرند تبدیل شده است.

وی در ادامه به کاهش کلی امار ورودی پرونده به دستگاه قضایی زرند اشاره کرد و افزود: در مجموع ۲ درصد ورودی پرونده در زرند کاهش یافته که رانندگی بدون پروانه با کاهش ۵۶ درصدی و تخریب با کاهش ۲۱ درصد آمار بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده اند.

این مقام قضایی با تاکید بر لزوم بازنگری در عناوین مجرمانه گفت: در حالی که در حال حاضر توهین به عنوان بیشترین میزان پرونده وارده به دستگاه قضایی زرند در سال ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده است، اما میزان اهمیت و لزوم قرار گیری بسیاری از موارد آن در دایره جرائم محل بحث دارد، اما حل ریشه آن در کاهش وقوع آن نیز اقدامات فرهنگی جهت افزایش آستانه صبر مردم را طلب می‌کند.

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان زرند با تاکید بر لزوم برگزاری این شورا در شهرستان‌ها گفت: در سال گذشته در زرند ۲۲ شورا پیشگیری از وقوع در به طور منظم و هر دو هفته یکبار برگزار شده با جرائم اولویتی از جمله سرقت، تصادفات، خشونت و آسیب‌های مبتلابه شهرستان و مطالبات مردمی برگزار شده که با پیگیری اجرای مصوبات ضمن کاهش برخی از جرایم از جمله سرقت، از گسترش آسیب‌های اجتماعی شهرستان جلوگیری شده است. 

وی به سیاست خدمات غیر حضوری و الکترونیک در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: با ابلاغ دادگاه اجرای دادگاه برخط الکترونیک اولین دادگاه برخط علنی استان که طرفین پرونده به صورت غیر حضوری در جلسه رسیدگی حاضر شده در زرند زرند برگزار و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹ دادگاه علنی برگزار شده که تلاش برای نهادینه کردن این سیاست و افزایش آمار برگزاری این جلسات در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: بهره گیری از خدمات الکترونیک در صدور مجازات‌های شهرستان نیز یافت می‌شود و در این خصوص با وجود کمبود‌ها و محدودیت‌ها هم اکنون تعداد ۹ نفر از زندانیان شهرستان با پابند الکترونیک در حال گذران دوران محکومیت خود هستند که پیگیری برای افزایش پابند‌های موجود در شهرستان ادامه دارد.

این مقام قضایی حبس زدایی را از اقدامات مهم دستگاه قضایی دانست و افزود: در سال گذشته ۱۲۲۵ مجازات جایگزین حبس در زرند صادر شده که به نظر در این حوزه نیز شهرستان زرند رتبه اول استان را دارا باشد چرا که با اعلام امار رسمی میزان آمار مجازات‌های جایگزین در استان بیش از ده درصد ارای صادره با موضوع فوق مربوط به حوزه قضایی زرند بوده و از سویی دیگر نیز ۲۳ مورد رای مبنی بر انجام خدمات عمومی رایگان از صوی قضات محاکم زرند نیز صادر شده که جای تقدیر از همکاران محترم قضایی شهرستان را دارد.
رییس دادگستری زرند گفت: حل و فصل پرونده‌ها به صورت مسالمت امیز و خارج از دستگاه قضایی با اجرای برنامه مصلحین و حکمین قرآنی در شهرستان با جدیت در حال پیگیری است و در این راستا با ارجاع ۴۶۷ پرونده به مصلحین تعداد ۳۲۰ مورد آن‌ها که قریب ۵۰ درصد موارد ارجاعی به سازش منجر شده است که رقم قابل توجهی است.

برچسب ها: پرونده ها ، مجازات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار