رنج آب در سرزمین رودخانه‌های وحشی

کهگیلویه وبویراحمد ، سرزمین رودخانه‌ها و چشمه سار‌ها از سال‌های اخیر بالای ۱۴۰ روستا و منطقه آن با تنش آبی روبرو است و روز‌های سختی را پیش رو خواهند داشت.

هر ساله شهر‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج، سی سخت، باشت، دیشموک، لنده و مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی مواجه هستند و در بهترین حالت بین ۶۰ تا ۷۰ روستای استان به طور متوسط با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

معضل کهنه ناپایداری آب آشامیدنی برای ساکنان بیشتر شهر‌ها و روستا‌های استان به حکایت ادامه داری تبدیل شده است که دلایل متفاوتی برای آن وجود دارد.

یکی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم با هدف تأمین آب شرب پایدار برای مردم، اجرای طرح‌های متعدد در این زمینه بوده است.

آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم با همکاری بسیج سازندگی مشکل تنش آبی ۱۰۷ روستای استان را رفع و این تعداد روستا از تنش آبی خارج شدند.

رفع تنش آبی در روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تامین آب شرب سالم و پایدار مناطق شهری و روستایی در دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت تا جایی که شهر‌ها و روستا‌های دارای تنش آبی در سال‌های اخیر به حداقل ممکن رسیده است.

علی محمد روستا افزود: در سال‌های اخیر بیش از ۱۴۰ شهر و روستای این استان با تنش آبی روبه‌رو بودند که هم اکنون بسیار کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: تدابیر لازم برای رفع تنش آبی در شهر‌ها و مناطق مختلف استان در سه سال اخیر در دستور کار قرار گرفت که در این راستا با همکاری بسیج سازندگی ۱۰۷ روستای استان آبرسانی شد.

وی از انجام تدابیر لازم برای رفع تنش آبی در شهر‌ها و مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: شهرک ولایت، شهرک الغدیر، سروک، سرآبتاوه، نجف‌آباد و اکبرآباد از جمله مناطق شهر یاسوج هستند که ایام گرم سال با تنش آبی مواجه بودند، با کمک دولت از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری، تنش آبی این مناطق رفع شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با پیگیری و تدابیر اندیشیده شده مشکل این مناطق شهر یاسوج بعد از هفت سال با حفر چاه با دبی آب ۷۲ لیتر در ثانیه، رفع شد که رضایت نسبی ساکنان این مناطق را به همراه داشته است.

سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای تقویت و اصلاح شبکه آب در استان

صالحی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات چشمگیری در زمینه تقویت آب آشامیدنی انجام شد گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای تقویت و اصلاح شبکه آب آشامیدنی مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری شد.

صالحی افزود: شرکت آب و فاضلاب در دولت سیزدهم علاوه بر رفع تنش آبی در بسیاری از مناطق اقدام به واگذاری ۲۳ هزار فقره انشعاب جدید کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کمبود آب آشامیدنی در شهر و روستا‌های شهرستان بهمئی سال ها‌ی گذشته گفت: با انجام عملیات اجرایی اصلاح و توسعه شبکه این مشکل مرتفع شده و اکنون مخزن‌های ۲۰ و ۱۵ هزار متر مکعبی این شهر پر و آب پایدار در شبکه جریان یافته است.

وی افزود: مخزن پنج هزار متر مکعبی شهر مادوان که از طرح‌های به جاماده از دولت قبل است با سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد ریال احداث و به مرحله بهره برداری رسید.

صالحی بیان کرد: با وارد مدار بهره برداری شدن این زیرساخت آب آشامیدنی شهر ۲۴ هزار نفری مادوان که پیش از این دچار افت فشار می‌شد پایدار شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین با نصب الکتروپمپ ۱۳۰ کیلووات و وارد مدار شدن مخزن یکهزار متر مکعبی مشکل ناپایداری آب روستای پر جمعیت سادات محمودی در شهرستان دنا مرتفع شده است.

صالحی ادامه داد با انجام ۳۵ کیلومتر اصلاح شبکه کمبود آب آشامیدنی در برخی از نقاط شهر یاسوج مانند شهرک ولایت و الغدیر مشکل تنش آبی ساکنان این مناطق تا حدودی برطرف شد.

وی بیان کرد: در زمینه اصلاح شبکه و خطوط آبرسانی نیز، اصلاح شبکه آب بوستان باشت با اجرای ۱.۶ کیلومتر خط لوله و اعتبار ۱۵ میلیارد ریال بعد از ۳۰ سال صورت گرفت.

وی تاکید کرد: همچنین طرح آبرسانی به منطقه امیر شهریار چرام با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال و با اجرای ۴.۵ کیلومتر لوله گذاری و مخزن ذخیره ۳۵ متر مکعبی برای اولین بار بعد از ۴۴ سال عملیاتی شد.

صالحی تصریح کرد: اجرای تصفیه خانه آب شهر یاسوج که با اجرای این پروژه جمعیت بالغ بر ۵۶ هزار نفر تحت پوشش آب آشامیدنی سالم قرار خواهند گرفت از دیگر برنامه‌های در حال اجرای دولت سیزدهم برای تقویت زیرساخت‌ها در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: اعتبار هزینه شده در این تصفیه خانه تاکنون۶۶۰میلیارد ریال است و برای بهره برداری، تکمیل و نگهداری از این تصفیه خانه یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.

هدرروی آب در کهگیلویه و بویراحمد بیش از میانگین کشوری

مدیر دفتر بهره‌برداری آبفای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدرروی آب در این استان بیش از ۲۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

جمال فرد افزود: میانگین هدروری آب در کشور ۳۰ درصد است و هدرروی آب در استان به دلیل فرسودگی شبکه، انشعاب‌های غیرمجاز و مصرف بی رویه است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۹ شهر استان درگیر تنش آبی هستند و این تنش زمانی اتفاق می‌افتد که میزان ورودی با میزان مصرف و هدررفت برابر است.

جمال فرد ابراز کرد: حدود ۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه در استان وجود دارد که ۳۵ درصد آن فرسوده است و حدود ۲۰ کیلومتر این خطوط فرسوده اصلاح شده است.

وی تاکید کرد: حدود ۱۲ درصد انشعاب‌ها در استان غیر مجاز است و سالانه حدود هشت هزار انشعاب غیرمجاز جمع آوری می‌شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه آب و خطوط انتقال آبفای استان افزود: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به آب و فاضلاب تخصیص داده شد.

جمال فرد اضافه کرد: شرکت آبفای استان در ۲۰ شهر و هزار و ۸۱ روستا خدمات ارائه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۹ تير ۱۴۰۳
با انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز در چهار محال بختیاری و شرق لرستان و حالا کهگیلویه بویراحمد برای استانهای کویری برای صنایع اببر و گسترش کشاورزی باعث نابودی مردم زاگرس نشین میشود...مردم و مسئولان این چند استان باید با تمام توان جلوی زیاده خواهی و غارت منابع آبی خود را بگیرند....ملی بودن آب به معنی سهم داشتن بقیه در آب این منطقه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
اگر پافیای خاّن اصفهان نبود تنش آبی برای این استان عزیزمون نبود