دکتر رضوانی:

۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان قابل پیشگیری است

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان با تغییر یا اجتناب از عوامل خطر سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با گرامیداشت هفته ملی سلامت مردان (۲۴ تا ۳۰ خرداد ماه) گفت: شعار این هفته با توجه به اهمیت جوانی جمعیت و بار بیماری‌های مردان ایرانی و سیمای مرگ در کشور «مردان سالم، ایران قدرتمند و جوان» اعلام شده است.

او افزود: هفته سلامت مردان، فرصت مغتنمی برای اطلاع رسانی و حساس سازی مردان جامعه، جلب مشارکت‌های سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و صنوف مختلف درخصوص اولویت‌های سلامت در مردان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: این هفته به عنوان یک راهکار و فرصت مناسب برای تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی و ارتقای سلامت با اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه است.

دکتر رضوانی شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان ایران را معده، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه برشمرد و گفت: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان با تغییر یا اجتناب از عوامل خطر سرطان‌ها قابل پیشگیری است. 

به گفته او، حفظ وزن طبیعی، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و اجتناب از مصرف دخانیات و الکل از عواملی هستند که موجب پیشگیری از بروز سرطان‌های مختلف می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: محوریت فعالیت‌های هفته سلامت مردان امسال بر پیشگیری از ناباروری، بیماری‌های شغلی، سرطان ها، ارتقای سواد سلامت و بهبود سبک زندگی در نظر گرفته شده است.

درصد قابل توجهی از ناباروری‌ها به دلیل وجود مشکل در مردان است

دکتر رضوانی با بیان اینکه سلامت جنسی مردان جزء مهمی از سلامت و تندرستی کلی آنان را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: در بحث سلامت باروری تاکنون کمتر به مردان پرداخته شده و تمرکز عمدتا بر روی زنان بوده است، در حالی که درصد قابل توجهی از موارد ناباروری در زوجین، به دلیل وجود مشکل در مردان است.

به گفته او، سبک زندگی در ناباروری مردان تأثیرگذار است به طوری که مصرف دخانیات و الکل، تحرک نداشتن، تغذیه نادرست و مواجهه با مواد شیمیایی در برخی مشاغل می‌توانند منجر به ناباروری در مردان شود که درمان آن برحسب تشخیص علت ناباروری، متفاوت است. 

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات با دارو یا روش‌های درمانی غیر جراحی و برخی با روش‌های جراحی برطرف می‌شوند.

دکتر رضوانی ابراز امیدواری کرد؛ با مشارکت همه جانبه، اقدامات موثری در راستای ارتقای آگاهی جامعه و سواد سلامت و بهبود سلامت مردان جامعه انجام پذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.