رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حالی که همه اعتبارات طرح راه اندازی تصفیه خانه سپتاژ کشف رود مشهد تامین شده از استاندار خراسان رضوی می‌خواهیم هر چه سریعتر شهرداری مشهد را مکلف به اتمام این طرح کند.

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های زیست محیطی خراسان رضوی در شهرک صنعتی چرمشهر خطاب به استاندار این استان گفت: هم اینک چهار هزار هکتار از زمین‌های مردم در حوالی "کشف رود" با پساب آبیاری می‌شود و تداوم این چرخه، تبعاتی به لحاظ افزایش بیماری به دنبال خواهد داشت.

وی به مساله گرد و غبار در سرخس اشاره و اضافه کرد: رییس جمهور شهید تبعات ناشی از گرد و غبار در سرخس را به هیچ وجه پذیرفتنی نمی‌دانست از این رو مشکل گرد و غبار سرخس را حل خواهیم کرد و این وفاق و همدلی بین مسوولان خراسان رضوی وجود دارد که با شتاب و مسوولیت پذیری بیشتر مشکلات را حل کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استانداران، نماینده عالی دولت در حفظ محیط زیست نیز هستند و خوشبختانه استاندار خراسان رضوی در این زمینه پیشتاز است و خطوط قرمز حفاظت محیط زیست را به خوبی حفظ کرده است.

سلاجقه با بیان این که توسعه هر منطقه باید متوازن و مبتنی بر مزیت‌های نسبی و سرزمینی باشد افزود: در هر توسعه باید شاخص‌های زیست محیطی رعایت شود و شهید رییسی در چهارمین نشست شورای عالی محیط زیست کشور، شاخص و خط کش همه طرح‌ها را رعایت مسایل زیست محیطی عنوان کرد و در همین راستا چیزی به عنوان بن بست در محیط زیست کشور وجود ندارد و ملاک آن حفظ معیار‌ها و شاخص‌های مبتنی بر واقعیات میدانی است.

وی اظهار کرد: توسعه فرع بر محیط زیست و جزو حقوق عامه است و نباید هیچ طرح عمرانی بدون مجوز محیط زیست به اجرا درآید، حفظ کشف رود نیز به عنوان یک مساله زیست محیطی باید در سایه وفاق مسوولان به یک الگوی عالی برای زندگی و طراوت بخشی به زندگی مردم تبدیل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نباید توسعه مشهد را به به جایی برسانیم که به جای جبران خسارت، دایره توسعه را تنگ‌تر کنیم که آبستن اتفاقات دیگری شود از این رو امروز با هم میثاق ببندیم که کشف رود را به یک رود شاداب، سرزنده، زندگی آفرین، مولد اکسیژن و طراوت تبدیل کنیم.

سلاجقه به پدیده سیل اخیر در مشهد اشاره و اضافه کرد: این سیل، با وجود هشدار‌های زیادی که داده شد غافلگیرکننده بود؛ کار سازمان حفاظت محیط زیست روزمرگی نیست، این سازمان چندین سال آینده کشور را پیش بینی و رصد و مجموعه‌ها را مکلف می‌کند که معیار‌ها و شاخص‌های حفظ محیط زیست را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: در زمان شهید رئیسی تعیین تکلیف ۴۱۱ طرح بر زمین مانده از سال ۱۳۷۲ به بعد در دستور کار قرار گرفت و در این راستا یک کمیته سه نفره تشکیل شد و شخص رییس جمهور برای حل بسیاری از مسایل زیست محیطی وارد کار شد که در نتیجه آن اتفاقات موثری رخ داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.