فدک و غدیر ، طرح‌ دولت رئیسی برای رفع بی‌آبی خوزستان

یکی از مهم‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور که سالهای گذشته بارها مورد بهره‌برداری سیاسی قرارگرفت ولی در دولت سیزدهم برای اولین بار به افتتاح کامل رسید اجرای اَبَرپروژه غدیر بود.

بهار سال ۱۴۰۰ در استان خوزستان با آغاز فصل زود هنگام گرما در این استان همراه می‌شود که صدور هشدار‌های وقوع خشکسالی و تنش‌آبی، خبر از وقوع یک بحران جدید در استان می‌دهد.

استاندار خوزستان فروردین ماه و در حالی که هنوز مهر انتصابش خشک نشده است خبر از وقوع بحران خشکسالی در استان می‌دهد که چندی بعد وزارت نیرو از بروز یک تنش آبی شدید بر اثر کاهش ذخیره آب پشت سد‌های در این استان هشدار داد.

روز‌های نخست تابستان ۱۴۰۰ در خوزستان همراه می‌شود با انتشار تصاویر تأسف‌برانگیز از تشنگی مردم روستایی، خشک شدن زمین‌های کشاورزی، تلف شدن دام مردم و مرگ آبزیان تالاب‌های استان براثر کاهش شدید آب رود‌ها که در برخی نقاط فقط فاضلاب جریان داشت و آبی وجود نداشت.

روز‌های تابستان در استان خوزستان هرچه جلوتر می‌رفت، تصاویر و صدای تشنگی مردم استان بلندتر می‌شد که کم‌کم صدای فعالان محیط زیست، رسانه‌ها، نمایندگان استان و حتی خود مسئولان از وضع موجود نیز به گوش رسید که در این بین برخی خیابان را صحنه بروز اعتراض خود کردند که باز هم مانند همیشه تعدادی آشوبگر از این وضع سوءاستفاده کرده و امنیت مردم را نشانه رفتند.

 مسئولان کشوری، گسیل کمک‌ها و تجهیزات و اعتبارت برای حل بحران خوزستان را نوید دادند، اما آنچه خوزستان در وضع موجود به آن تشنه بود، مدیرانی راه‌بلد و مدبر است تا دوباره لبخند را برلبان مردم مظلوم این استان بنشانند.

روزگار سخت مردم در روستا‌های غیزانیه

بخش غیزانیه اهواز از توابع اهواز پس از تشدید بی‌آبی در این منطقه و اعتراض مردم به این وضعیت، به صحنه و محل حضور و کمک‌رسانی گروه‌های جهادی و نیرو‌های دولتی تبدیل شد، جهادی که تا رفع کامل مشکل بی‌آبی منطقه ادامه داشت.

حضور جهادی برای رفع مشکل بی‌آبی غیزانیه محدود به فضای حقیقی نبود و فضای مجازی هم به میدانی برای مطالبه خواسته بحق مردم غیزانیه تبدیل شد، گروه‌های مطالبه‌گر شعار "غیزانیه تنها نیست و تنها غیزانیه نیست" را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازنشر کردند.

دام‌هایی که از بی‌آبی تلف شدند.

اما همه چیز به اینجا ختم نشد و مشکل دیگری علاوه بر بی آبی در روستا‌ها اهواز از دست دادن سرمایه‌های زندگی مردم و در خطر افتادن معیشت آنها بود.

بحران «آب» و «آتش» در هورالعظیم، دامن گاومیش‌ها را گرفت. شعله‌های آتش که زبانه می‌کشد، هر چیز را سر راهش می‌بلعد؛ از نیزار‌های خشک و تشنه تا گاومیش‌هایی که هور سال‌ها، مأمن‌شان بوده است.

دام گاومیش به دلیل شرایط زیستی و ضخامت پوستش، به آب برای خنک‌شدن بدن بسیار نیاز دارد که سکونت در کنار رودخانه و دسترسی به آب جاری را بسیار با اهمیت کرده است که کمبود آب شرب در روستا‌ها در کنار کاهش دبی آب رودخانه‌ها این صنعت استان خوزستان را دچار یک چالش جدی کرده بود.

امام جمعه اهواز در کنار سختی‌های مردم

در این بین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز با حضور در منطقه و فرستادن نمایندگانی برای سرکشی به سایر مناطقی که دچار تنش آب شرب هستند نسبت به رساندن صدای اعتراض مردم بی‌صدا به گوش مسئولان و پیگیری جهت رفع مشکلات‌شان وارد میدان جهاد شد.

او از مردانی بود که از روز اول هم در میان مردم گلایه‌مند حضور داشت و آنان را آرام و امیدوار می‌کرد و هم با حضور در کنار تلاشگران عرصه خدمت که در حال کار شبانه‌روزی برای تکمیل خط لوله غدیر دو و آبرسانی به خرمشهر و آبادان خودشان دست به کار شد که با استقبال مردم و رسانه‌ها مواجه شد.

اجرای ابرپروژه غدیرتوسط دولت سیزدهم برای تامین آب شرب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای خوزستان تا ۲۵ سال آینده

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، مسئله تامین آب در دستور کار جدی قرار گرفته و در این میان تامین آب برای ۲ استان خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استان‌های کشور مدنظر قرار داشته است. اهمیت تامین آب شرب برای استان‌های نظیر خوزستان در جایی مطرح می‌شود که بدانیم، کشور چهارمین خشکسالی پیاپی خود را پشت سر می‌گذارد.

با توجه به اهمیت مسئله مدیریت خشکسالی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع در دستور کار ویژه دولت قرار گرفت و کلان پروژه‌هایی از قبیل تغییر ساختار مدیریت منابع آب متناسب با شرایط اقلیمی، پروژه‌های جهاد آبرسانی، توجه به مسئله بازچرخانی آب و توسعه جهادی پروژه‌های نیمه‌تمام به خصوص در بخش آب شرب در مسیر یک تغییر ریل سیاست‌گذاری پیگیری شد.

بر این اساس، یکی از مهم‌ترین مصادیق تغییر ریل سیاست‌گذاری دولت سیزدهم در حوزه مدیریت منابع آب در استان خوزستان اتفاق افتاده است. استانی که غرب آن با مسئله خشکسالی حوضه آبریز کرخه دست و پنجه نرم می‌کند، اما اقدامات دولت سبب شده تا آسیب ناشی از این پدیده به خصوص در بخش تامین آب شرب به حداقل برسد.

در همین راستا یکی از مهم‌ترین طرح‌های موجود که به هدف جلوگیری از تنش آبی خوزستان مورد توجه قرار گرفته طرح آبرسانی غدیر است. اگر بخواهیم معرفی اجمالی از این طرح عظیم داشته باشیم، باید گفت که طرح غدیر که مراحل ساخت آن از سال ۱۳۸۷ شروع شد، در ابتدا قرار بود با گرفتن منبع از سه رودخانه مهم خوزستان یعنی کارون، دز و کرخه، آب شرب خوزستانی‌ها را بیمه کند. به‌دنبال همین اتفاق، تحولی در حوضه آبریز این سه رودخانه نیز به وجود می‌آید و زمینه احیای پارامتر‌های کیفی مهیا می‌شود، چراکه وقتی یک رودخانه به منبع تأمین آب شرب بدل شود، یعنی باید از بسیاری از موارد از جمله ورود زهاب و آلودگی مصون باشد.
با وجود این، در طول ۱۴ سال گذشته همواره شاهد افتتاح این طرح بدون منبع‌گیری از رودخانه دز و کارون بودیم و تأمین آب این طرح تنها از محل کرخه انجام می‌شد، همین مسئله سبب شد با ایجاد خشکسالی فراگیر در حوضه آبریز کرخه کیفیت آب شرب مردم خوزستان تحت تأثیر قرار گیرد و مردم هیچ‌گاه از طرح غدیر استفاده واقعی را انجام ندهند.

یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت در افتتاح طرح غدیر، طراحی سنگین و غیرمنطقی سازه آبگیر این طرح در محل سد دز به حساب می‌آید، سازه‌ای که توسط یک شرکت مشاور طراحی شده بود، اما به‌لحاظ اقتصادی و زمانی قابلیت اجرا نداشت.

با توجه به این عامل، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر رئیس‌جمهور به خوزستان، مقرر شد با یک ابتکار مهندسی محل سازه آبگیر از پشت سد به جلوی سد منتقل شود تا زمینه اجرایی شدن پروژه فراهم شود.

بر این اساس با تلاش بی‌وقفه دولت سیزدهم در طی یک سال، کار اجرایی بیش از سه سال به‌دست توانای مهندسان، کارگران و مدیران به‌صورت جهادی در مدت ۱۰ ماه به بهره‌برداری رسید و نشان داد که چه ظرفیت عظیمی در کشور وجود دارد؛ بزرگترین پروژه آبرسانی که این بار به‌صورت کامل و آبگیری از ۳ رودخانه یادشده افتتاح و آغاز شد.

طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تامین آب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان خوزستان اجرا شد. این طرح، آب شرب قریب به ۵۲ درصد جمعیت استان به میزان ۴.۷ میلیون نفر را تا ۲۵ سال آینده تامین کرد. در حال حاضر آب این طرح از منابع رودخانه کرخه تامین شده، اما با تکمیل اجزای باقیمانده طرح منابع آب رودخانه دز جانشین منبع فعلی تامین آن می‌شود.
اما اقدامات دولت سیزدهم برای استان خوزستان به اینجا ختم نشد و در اقدام جهادی دیگر طرح فدک را در تدوام طرح غدیربرای آبرسانی سالم و پایدار به خوزستان اجرایی کرد.

«فدک» در تداوم «غدیر» برای آبرسانی سالم و پایدار به خوزستان

طرح آبرسانی «فدک» یا طرح جامع تأمین آب شهر‌های شمال‌شرق خوزستان از سد کارون ۳ یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی زمان حاضر کشور است که عملیات اجرایی این طرح در دولت سیزدهم برای جمعیت زیرپوشش ۷۲۰ هزارنفری شهری و روستایی آغاز شد.

 تلاش‌های خالصانه و شبانه روزی آیت‌الله رئیسی منشا خدمات ماندگار و اثرگذار برای نظام و مردم استان خوزستان تا ابد در دل‌های مردم این استان به یادگار ماند.

منبع: نسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.