خوزستان علی رغم ظرفیت‌ها جز ۱۰ استان برتر در زمینه تولید انرژی خورشیدی نیست

استاد دانشگاه گفت: استان خوزستان از حیث تولید انرژی خورشیدی جزو ۱۰ استان اول کشور نیست در حالی که شرایط تابش در آن دارای شاخص‌های ارزشمندی است.

ابراهیم آقاجری استاد دانشگاه و دبیر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفتگو‌ اختصاصی با خبرگزاری بسیج در خصوص انتخابات پیش رو گفت: دانشگاه تبلور نخبگان فکری یک جامعه است و ما همیشه برای اینکه جریان‌سازی ایجاد کنیم ناگریزیم که جریان های فکری را تقویت کنیم و کانون‌های اندیشه ورزی را حمایت، ارتقا و تقویت نماییم.  

او افزود: دانشگاه می‌تواند زمینه ساز هر حرکت نوینی در جوامع باشد و دانشگاه‌های امروز ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و لذا در هدایت دانشجویان به سمت مشارکت و انتخاب اصلح، اساتید بایستی قالب‌های مورد نیاز یک جامعه و زمینه های انتخاب شایسته را برای رسیدن به هدفگذاری‌ها تعریف نمایند که با این روش به آرامی بلوغ مدنی شکل گرفته و انتخاب های اصلح در جهت رسیدن به نقاط هدف اتفاق خواهد افتاد.

آقاجری اضافه کرد: نیازسنجی نخبگان فکری و اندیشه‌ورز جامعه دانشگاهی می‌تواند زمینه ساز امید آفرینی باشد و حضور و مشارکت حداکثری مردم را در آینده جامعه و تمدن نوین اسلامی که به دنبال آن هستیم رقم بزند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص فعالیت‌های تخصصی در حوزه دانشگاه گفت: توضیح در مورد عرصه‌های علمی در دانشگاه‌ها مقوله کاملا شناخته شده ای است اما تلاش امروز این است که از دانشگاه نسل یک و ۲ به مراتب بالاتر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم جهش نموده و متناسب به هدف های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینانه هم راستا با مسئولیت‌های اجتماعی در سیستم های نوآوری منطقه ای ایفای نقش نمائیم.

آقاجری می‌گوید که خودش به عنوان عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی، هدف گذاری خود را هم راستا با آماده سازی و آشنایی دانشجویان با حوزه مهارت آموزی و فناوری متناسب با نیاز جامعه تعریف کرده است.

 او ادامه داد: به همین دلیل اقدامی که ما در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و گروه مهندسی برق برای دانشجویان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، آشنایی این افراد در طول دوره کارشناسی با مهارت ورزی و آماده سازی برای بازار کار و تلاش اقتصادی فعالانه است.

آقاجری گفت: بخشی از آنچه امروز ما می‌توانیم در حوزه کارآفرینی‌ و صنعت حسب امکانات آزمایشگاهی به آن بپردازیم، انرژی‌های تجدید پذیر است. در حوزه انرژی های تجدید پذیر فناوری‌هایی که تمرکز زیادی روی آنها شده کاربردهای انرژی خورشیدی است که عمده ترین آنها که برای استفاده در زندگی معمولی در دسترس است، پنل‌های خورشیدی و کاربردهای آن هستند.

از نمونه های اقتصادی آن آبگرم کن های خورشیدی، کولرهای خورشید، اجاق‌های خورشیدی، روشنایی خورشیدی و نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و بزرگ را می‌توان نام برد.

آقاجری می‌گوید: استان خوزستان از حیث تولید انرژی خورشیدی جزو ۱۰ استان اول کشور نیست در حالی که شرایط تابش در آن دارای شاخص های ارزشمندی است. با توجه به سهم پایین تولید انرژی خورشیدی در استان بر آموزش و مهارت آموزی ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک و همچنین فناوری‌های مرتبط تمرکز گردید که دانشجویان ما امروز در این حوزه دارای دانش مرتبط شده و آماده بازار کار می شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.