رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان از اجرای طرح تولید انرژی با استفاده از خورشید در روستای «بیت راشد» از سوی ۲ تن از روستاییان خبر داد.

هادی جلالی رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های پاک در حفظ محیط زیست گفت: هر سال گرفتار این چرخه می‌شویم که در تابستان آب نداریم و در زمستان گاز نداریم تا برق مورد نیاز را تامین کنیم و از یک سو با قطعی برق و گاز و از سوی دیگر با سوزاندن مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها، با آلودگی شدید هوای شهرها و محیط زیست مواجه می‌شویم بنابراین استفاده از انرژی‌های پاک برای حفظ محیط زیست بسیار مهم است.

او افزود: با توجه به محدودیت منابع و آلودگی‌های زیست‌محیطی بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی، کشورهای مطرح دنیا از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند که مزایای فراوانی از لحاظ توسعه، حفاظت محیط زیست، حفظ منابع فسیلی و سرمایه‌گذاری نسبت به مصرف منابع انرژی تجدیدناپذیر دارد.

آقای جلالی اضافه کرد: ایران از نظر شدت مصرف انرژی رتبه اول دنیا را دارد که این مصرف انرژی ۲ برابر میانگین جهانی است و همچنین ششمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است. در حال حاضر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران ۷./ ۸ مگاوات است یعنی کمتر از یک درصد انرژی که از دیگر منابع تولید می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان با بیان اینکه ایران رتبه اول ظرفیت انرژی خورشیدی را دارد، گفت: روستاهای دورافتاده‌ای داریم که چندین کیلومتر از شبکه برق فاصله دارند؛ یکی از این روستاها، روستای «بیت راشد» در دشت آزادگان است. این روستای حدود ۶۰ خانوار دارد که پراکنده هستند. در این شرایط ۲ نفر از اهالی این روستا اقدام به تامین صفحه انرژی خورشیدی و استفاده از انرژی خورشیدی کرده‌اند اما برای اجرای این طرح در کل روستا نیازمند حمایت دولت و دریافت تسهیلات هستند.

او گفت: برای توسعه این کار در تمام روستا باید دستگاه‌های دیگر در اعطای مجوز کمک و تسهیل‌گری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان با بیان اینکه استفاده از انرژی پاک موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود، افزود: باید از این طرح حمایت کنیم تا بتوانیم این طرح را در این روستا توسعه دهیم و آن را به عنوان روستای پاک معرفی کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.