ذخیره آب در سد کرخه به ۲ میلیارد و ۹۰۹ میلیون مترمکعب رسید

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان حجم آب سد کرخه در سال‌های اخیر با کاهش شدید روبرو بود که امسال با بارش‌های نسبتا خوب ذخیره آبی این سد به ۲ میلیارد و ۹۰۹ میلیون مترمکعب رسید.

عباس صدریان‌فر چهارشنبه در شورای کشاورزی استان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: تراز آب سد کرخه بعد از سه سال روند افزایشی یافت که قطعا نقش بسزایی را در رونق کشاورزی این حوضه آبریز خواهد داشت

وی با بیان اینکه هشت‌ میلیارد و ۹۹۰میلیون مترمکعب رهاسازی آب برای بازه زمانی خرداد تا مهر ماه امسال پیش‌بینی شده افزود: در حوضه شاوور خوزستان تخصیص ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.
صدریان‌فر با اشاره به موارد و مسائل مرتبط با رهاسازی آب برای کشاورزان اظهار کرد: مسیر طولانی شبکه آبریز مارون و کارون از جمله مشکلات رهاسازی آب در این حوضه است که مشکلاتی را برای استفاده کشاورزان از آب در پایین دست ایجاد می‌کند.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: سال گذشته ۲۵ هزار هکتار کشت شلتوک در حوضه کرخه انجام شد که برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان از سد دز آب به سد کرخه منتقل و رهاسازی شد.

وی با بیان اینکه امسال ۳۴۶ میلیون مترمکعب از سد دز به کرخه آب از طریق کانال منتقل شد تصریح کرد: در صورتی که سطح کشت تابستانه تغییر کند قطعا توزیع آب از سدها نیز تغییر خواهد کرد.
صدریان‌فر بیان کرد: سال گذشته به دلیل آبیاری سنگین در شهرستان حمیدیه شاهد ایجاد فروچاله در روستای شمخی این شهرستان بودیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه آبیاری در این شهرستان به اندازه ای بود که زهکش‌های کشاورزان پاسخگوی تخلیه آب نبودند افزود: تحقیقات در خصوص چگونگی تشکیل این فروچاله انجام شد که بر همین اساس آبیاری در این شهرستان باید متناسب با خاک منطقه انجام شود تا دیگر شاهد ایجاد اینگونه فروچاله‌ها نباشیم.

صدریان‌فر با اشاره به اینکه کشت پاییزه در حوزه کرخه هر ساله رو به رشد است ادامه داد: در پاییز ۱۴۰۲ آب مورد نیاز ۲۴۸ هزار هکتار کشت محصول کشاورزی در حوضه آبریز کرخه تامین شد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سال گذشته در حوزه مارون آب پیوسته در تابستان رهاسازی شد اظهار کرد: به همین دلیل برای تامین آب کشت پاییزه به دلیل تغییر الگوی بارش و دما با مشکل روبرو شدیم و در سال گذشته افت شدید کشت پاییزه را در حوزه مارون تجربه کردیم.


در ادامه این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در حوضه آبریز کرخه و مارون وضعیت ذخیره آب مناسب نیست و کشاورزان پایین دست همیشه بیشترین انتظار را در تامین آب دارند.

مجید نبی‌پور بیان کرد: جمع خرید سه‌محصول گندم، چغندر قند و کلزا در سال جاری ۲ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۹۰۱ تن بوده است.


وی گفت: این رقم در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹۱ هزار تن بوده که با رشد ۲ درصدی همراه است.

برچسب ها: سدها ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.