وزیر تعاون مطرح کرد؛

دولت سیزدهم رکورددار کاهش نرخ بیکاری در چند دهه اخیر/ شهید رئیسی توجه خاصی به خوزستان داشت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با تلاش همه مسئولان و از جمله رییس جمهور شهیدمان، نرخ بیکاری کشور به ۸.۱ درصد رسید که در چند دهه اخیر بی‌سابقه است.

سیدصولت مرتضوی روز سه شنبه در کارگروه اشتغال خوزستان که در محل استانداری برگزار شد ضمن گرامیداشت شهادت آیت الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت، اظهار کرد: رییس جمهور فقید نسبت به خوزستان دغدغه مندی خاصی داشت؛ به گونه‌ای که پیش از تشکیل کابینه، خوزستان را به عنوان مقصد اولین سفر استانی خود انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه خوزستان برای مجموعه دولت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هشت سفر رییس جمهور فقید به این استان نشان دهنده عمق این اهمیت است افزود: «اقدام و عمل، مکتب آیت الله رئیسی بود و همانگونه که طی دوران فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در خوزستان کارهای بزرگی انجام شده، این روند باید ادامه داشته باشد تا اقدامات اساسی و کاربردی در تراز این مکتب برای استان برنامه ریزی و اجرایی شود».

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با وجود افزایش جمعیت فعال، نرخ بیکاری در کشور و استان‌ خوزستان، ۱.۵ تا ۲ درصد در یک بازه زمانی کوتاه، سیر نزولی داشته که بسیار ستودنی است.

وی خاطرنشان کرد: فرصت های شغلی خوبی در استان ایجاد شده و امیدوارم هدف گذاری کاهش نرخ ۲ درصد بیکاری در استان عملیاتی شود.

سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد شد

مرتضوی یکی از مشکلات کشور را اشتغال فارغ التحصیلان و بانوان عنوان کرد و ادامه داد: انجام برنامه ریزی دقیق در این خصوص ضروری است و این درحالی است که سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد و وعده دولت محقق شد.

وی بیان کرد: سال گذشته در استان خوزستان بیش از ۷۰ هزار نفر به تازگی بیمه شدند که اتفاق بسیار بزرگی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مشکلات خوزستان را بی توجهی به فرهنگ کار دانست و گفت: این مشکل را باید در متون درسی و آموزش‌های خانواده حل کنیم. اگرچه ۴۸ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به آموزش های فنی و حرفه ای گرایش پیدا کرده اند اما این میزان کفایت نمی کند و باید رشته‌های فنی و حرفه ای در دانشگاه ها افزایش پیدا کند.

وی افزود: بسیاری از مراکز فنی و حرفه ای و هنرستان‌ها در فصل تابستان تعطیل هستند در حالی که باید طرحی نو ارائه داده و به پرورش نیروی کار ماهر بپردازند.

مرتضوی گفت: در سال جاری میزان حقوق و دستمزد بر اساس مصلحت افزایش یافت که متوسط آن حدود ۴۰ درصد است و امیدوارم این افزایش، از نرخ تورم سبقت بگیرد. میزان نرخ تورم در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به سال قبل کاهشی بود که طبق هدفگذاری ها، این نرخ به ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور دیگر با سیاست های اخم و لبخند تحت تاثیر قرار نمی گیرد بیان کرد: چندین طرح فولادی، پتروشیمی و سیمان در استان سرمایه گذاری شده که اشتغال زایی خوبی به همراه خواهد داشت. یکی از دغدغه های آیت الله رییسی رسیدگی به مشکلات شهرهای ایذه، باغملک، مسجدسلیمان و اندیکا بود که نرخ بیکاری بالایی داشته و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: از محل منابع سال قبل، ۹۰ همت تسهیلات در اختیار داریم که به استان ها اختصاص داده می شود البته انتظار داریم که بانک ها در بحث اشتغالزایی همکاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.