استونی سفیر روسیه را فراخواند

وزارت خارجه استونی، مسکو را به ایجاد اختلال در سامانه جی پی اس در آسمان خود متهم کرد.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی این اتحاد را به ۱۵ کشور تقسیم کرد. گرچه برخی از این کشور‌ها در نهایت به محور غرب ملحق شدند، اما شماری از آنها که در نزدیکی مرز روسیه قرار دارند به طور پیوسته خود را در معرض خطر می‌بینند. این وحشت به ویژه پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تشدید شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه استونی، از کشور‌های حوزه بالتیک، امروز (چهارشنبه) سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد. 

مقامات استونی مدعی هستند روسیه به صورت غیرقانونی در حال استفاده از مختل کننده‌های سیستم ناوگان هوایی جی پی اس در منطقه بالتیک است. این مسئله اکنون برای ماه‌ها است که سیستم هوایی این کشور را با مشکل مواجه ساخته است. 

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که سال گذشته میلادی دو کشور به دلیل جنگ اوکراین اقدام به اخراج سفرای یکدیگر کردند. استونی پیام خود مبنی بر محکومیت اقدام روسیه در استفاده از سیستم اخلال کننده در ناوگان هوایی خود را به سفیر این کشور ابلاغ کرد. 

در بیانیه وزارت خارجه استونی آمده است: ایجاد اختلال در سامانه جی پی اس یکی از علائم فعالیت‌های ترکیبی روسیه به منظور ایجاد اختلال در زندگی روزمره و تهدیدی علیه امنیت همسایگان است. 

تحلیلگران نظامی می‌گویند روسیه با هدف مقابله با حملات اوکراین اقدام به ایجاد اختلال در سامانه جی پی اس می‌کند که همین امر می‌تواند سازمان ناوگان هوایی غیرنظامی کشور‌های همسایه را با خطر مواجه سازد. 

خطوط هوایی فنلاند ماه گذشته میلادی اعلام کرد که به دلیل اختلال در سیستم جی پی اس و عدم توسعه لازم استونی برای استفاده از سایر سیستم‌های هوایی، پرواز‌ها به این کشور را به حال تعلیق درمی‌آورد. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار