مراسم روز جهانی زبان مادری با حضور دانشجویان و اساتید و مسئولان دانشگاه کردستان امروز برگزار شد.

حامد قادرزاده رئیس دانشگاه کردستان در مراسم گرامیداشت روز زبان مادر که در تالار مولوی دانشگاه کردستان و با حضور پرشور دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: حفظ و نگهداری زبان مادری وظیفه همه مردم بوده و در سطح کلان نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به دیدگاه قرآن در رابطه با تنوع و تفاوت زبانی و قومی، وجود کثرت زبانی در ایران را مسئله‌ای حائز اهمیت و فرصتی برای استفاده مفید دانست.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه هیچکس بر دیگری برتری ندارد، افزود: در نظر گرفتن «متغیرها» برای توجه به اثر «متغیر» در سیاست گذاری و برنامه ریزی است نه برای تحکم، نه برای غلبه دادن حقی بر حق دیگر بلکه به معنای ایجاد نگاه و نگرش مکمل-تکاملی بوده و تا زمانی که خود را مکمل نپنداریم تکامل نخواهیم یافت.

به گفته دکتر قادرزاده، زبان مادری، هویت ما بوده و کثرت و تنوع زبان کردی بسیاری زیاد بوده ودر هر محله و روستایی به گویش متفاوتی صحبت می‌کنند که این بسیار ارزشمند است.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: هر زبانی که در دنیا وجود دارد بسیار ارزشمند است و زبان هر سرزمینی به مرور و در طی دوران‌های مختلف تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و این خاصیت زنده بودن هر زبانی است.

 از سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۱ فوریه توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به عنوان «روز جهانی زبان مادری» و به منظور بزرگداشت و حفاظت از تنوع زبانی و فرهنگی نام‌گذاری شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.