معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ۸۷۸ نقطه حادثه خیز در کل کشور شناسایی شد که تاکنون مشکل حدود ۱۶۰ نقطه برطرف شده است.

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز حمل و نقل در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

افندی زاده در مورد نامگذاری روز حمل و نقل گفت: در جنگ تحمیلی و در سال ۶۱ تعداد بسیار زیادی از کشتی‌ها در بنادر ایران لنگر انداخته بودند و این کشتی‌ها دارای کالای اساسی بودند. از طرفی کشور هم دارای مشکلات در تامین کالای اساسی بود و به جهت اینکه ممکن بود کشتی‌ها مورد اصابت دشمن قرار بگیرند به فرمان امام (ره) کامیون‌دار‌ها بسیج شدند تا این کالا‌ها از بنادر به داخل کشور آورده شوند. در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه این روز به نام روز حمل و نقل نامگذاری شد.

معان وزیر راه ادامه داد: در وزارت راه دو پروژه کلان وجود دارد که یکی از آن‌ها در بخش مسکن و تحت عنوان نهضت ملی مسکن است. موضوع دوم پروژه کلان ایران راه است. تقاطع کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب را که ایران می‌تواند نقش مهمی در آن ایفا کند، ظرفیت‌های بزرگی را برای ما و کشور‌های منطقه ایجاد می‌کند. ایران با ۱۵ کشور به صورت آبی و یا خاکی متصل است و با این پروژه تمامی کشور‌های آسیای مرکزی به راحتی می‌توانند به آب‌های آزاد متصل شوند. 

او افزود: در این پروژه سه کار عمده انجام خواهد گرفت. مورد اول پروژه‌های زیرساختی است. مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است که این پروژه‌ها را برای این مسیر فراهم کند. یکی از مهمترین مسائل حمل و نقل در خشکی که دنیا به آن توجه می‌کند، حمل و نقل ریلی است. در ایران نیز اولویت در این زمینه گذاشته شده است و پروژه رشت به آستارا یکی از آن‌ها است و طراحی‌های آن در حال اتمام است. امیدواریم این پروژه تا حدود یک ماه دیگر به مرحله عملیاتی برسد. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مسیر آن به دلیل مسائل زیست محیطی به صورت پل خواهد بود. با تکمیل شدن این حلقه به طور مستقیم به آذربایجان متصل خواهیم شد و از این طریق به روسیه و سپس به شمال اروپا متصل خواهیم شد.

افندی زاده در مورد دیگر پروژه‌های ریلی گفت: پروژه چابهار به سمت زاهدان را هم در دستور کار داریم که پروژه مهمی است و مسیر بسیار کوتاهی را برای کشور‌های آسیای مرکزی برای اتصال به آب‌های آزاد فراهم می‌کند. ۱۵۰ کیلومتر از این پروژه افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر باقی مانده نیز ظرف یک یا دو سال آینده آماده خواهد شد. پروژه اخیری که با آذربایجان به توافق رسیدیم این است که این کشور می‌تواند از طریق ایران به نخجوان وصل شود. پروژه ریلی کاسپین تا رشت هم انتظار می‌رود تا قبل از پایان سال تکمیل شود. حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل ترانزیت ما از طریق جاده انجام می‌شود که باید این عدد به سمت حمل و نقل ریلی متمایل شود. به همین خاطر باید تعداد ناوگان در حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم. 

معاون وزیر راه با اشاره به برنامه‌های جذب سرمایه گذاری برای پروژه‌های ریلی گفت: بخش خارجی سرمایه گذاری بر عهده سازمان سرمایه گذاری است. بخش داخلی هم از طریق سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود و وزارت راه در بخش اجرایی و فنی قرار دارد.

او افزود: در ۸ ماه ابتدایی امسال ۹.۵ میلیون تن عبور کالای ترانزیت داشتیم که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. انتظار داریم این رقم تا پایان سال به بیش از ۱۳.۵ میلیون تن برسد. در برنامه هفتم نیز رقم ۵۰ میلیون تن به عنوان هدف پیش بینی شده است. از میزان عبور کالایی که رقم خورده، ۸۸ درصد آن از طریق جاده‌ها بوده است. شبکه‌های جاده‌ای ما تکمیل است، اما نیاز به ارتقاء دارد.

افندی زاده ادامه داد: در طرح جامع حمل و نقلی که در حال تدوین است و ظرف چند ماه آینده اولین نتایج آن ارائه خواهد شد، ما تقریبا بین تمامی استان‌ها یا شبکه آزادراهی یا شبکه بزرگراهی داریم و می‌توانیم تحولی را در حمل و نقل جاده‌ای داشته باشیم. باید کاری کنیم با تضمین‌هایی که دولت در نظر گرفته سرمایه گذاری بخش خصوصی شکل بگیرد. وزارت راه در حال تدوین بسته‌های پیشنهادی است که به تسریع سرمایه گذاری کمک کند.

افندی زاده گفت: خدمات منهدسی که در کشور‌های دیگر انجام می‌شود یکی دیگر از اهداف وزارت راه و شهرسازی است. بعضی از پروژه‌ها در ترکمنستان از طریق شرکت‌های ایرانی در حال انجام است و خدمات مهمی نیز در کشور ارمنستان انجام شد که این نشان می‌دهد خدمات فنی و مهندسی ایران هم به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.

معاون وزیر راه به اقدامات انجام گرفته برای رفع مشکل کامیون داران اشاره کرد و گفت: طی ۳ سال گذشته ۲۶ هزار کامیون وارد کشور شد و باعث شد به نوسازی ناوگان کشور کمک شود و در این راستا کمیته‌ای برای نوسازی ناوگان ریلی، هوایی و جاده‌ای ایجاد شد. بخش رفاهی رانندگان نیز مورد توجه قرار گرفته، اما می‌توان گفت که همچنان مشکلاتی برای رانندگان وجود دارد.

او در خصوص کاهش نقاط حادثه خیز گفت: در چهارمین جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی، ابلاغ شد نقاط پرحادثه از منابع وزارت راه و شهرسازی و منابعی که از طریق مولدسازی ایجاد می‌شوند، برطرف شود. ۸۷۸ نقطه حادثه خیز در کل کشور شناسایی شد که تاکنون مشکل حدود ۱۶۰ نقطه برطرف شده است. بر اساس این ابلاغ نیز بخشی دیگر تا پایان سال انجام خواهد شد که به عدد ۴۰۰ خواهد رسید. بقیه آن نیز بین استان‌های مختلف تقسیم شده تا در استانداری‌ها انجام شود. پیش بینی ما این است که تا پایان شهریور ۱۴۰۳، نقاط حادثه خیز را برطرف کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خداوردی
۰۲:۵۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
جناب افندی زاده خواهشن اگه شمال اومده باشی که حتما تشریف آورده اید، از تالش به طرف شهر ساحلی آستارا ۷۵ کیلومتر هست ، که به اصطلاح اتوبان میباشد ، این جاده آبروی ایران هست چون مرز اروپا با گیلان یعنی آستاراست چندین سال هست ۷ کیلومتر از این جاده بشدت حادثه خیز هست از اول روستای خطبه سرا تا انتهای آن خواهش رسیدگی‌کنید تامردم ناراضی نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
مملکت افتاده دست پینوکیو هاااااا
آخرین اخبار