مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: زائران عتبات عالیات می‌توانند تا ۶ روز پس از اربعین حسینی از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در پایانه‌های مرزی استفاده کنند.

 فردا پانزدهم شهریور روز اربعین حسینی است. اربعین؛ دورهمی بزرگ عشاق است. اغلب عاشقان حضرت اباعبدا... الحسین علیه السلام راهی کربلا شده اند تا خودشان را به حماسه بزرگ پیاده روی اربعین برسانند.
تا چشم کار می‌کند، چهره‌ها، قد و قامت‌ها، رنگ چشم‌ها و حتی زبان‌ها و گویش‌ها در این همایش پیاده روی حسینی، مختلف است، اما مهمترین وجه مشترک شان ندای لبیک یا حسین است.
خدمت رسانی مناسب و شایسته به این زوار نیازمند اهتمام جمعی و همگانی است که باید با تعامل، هم‌افزایی و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت و توان سازمان‌ها و دستگاه‌های لشکری و کشوری صورت گیرد.

یکی از دستگاه‌های که در زمینه تردد زائران نقش مهمی ایفا می‌کند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین، به تشریح جزئیات خدمت رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین پرداخت.

جواد حق‌لطفی گفت: طبق آمار بیش از ۷ هزار دستگاه اتوبوس عملیات خدمت رسانی به زوار اربعین را از سراسر کشور انجام می‌دهند. حجم قابل توجهی مسافر در یک بازه دو هفته‌ای جابجا می‌شود که این مدل حمل و نقل در هیچ جای جهان مثال ندارد. از استان قزوین هم ۹۰ دستگاه اتوبوس در این عملیات حضور دارند.

وی تصریح کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۳ درصد افزایش مسافر داشتیم. در سال گذشته میانگین کشوری رسیدن زائرین به سکو و پایانه برکت و زمان سوارشدن و خارج شدن اتوبوس از مهران حدود ۲ ساعت بود. امسال پیش بینی بر اینست که این زمان مقداری افزایش یابد که علت آن هم فرایند پیچیده از سوارکردن تا حرکت اتوبوس و خارج شدن از پایانه را داریم که البته در تلاشیم تا این زمان کمتر شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در دو سال اخیر ۶ پایانه مرزی برای ورود و خروج زائران وجود دارد. باتوجه به شرایط جغرافیایی استان، مرز مهران اولویت و مرز خسروی مرز دوم معرفی شد. در مرز خسروی شرایط برای بازگشت زائران بهتر از مرز مهران است. بر اساس مصوبات کمیته حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نرخ بلیت‌ها نیمه مرداد اعلام شد و برای اعمال آن هم نظارت‌هایی از سوی تعزیرات حکومتی انجام می‌شود که در مکان‌های مختلف ارزیابی می‌کنند که حتی در صورت شکایت مسافران هم پس از مراسم پیگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: در کمیته حمل و نقل حدود ۱۵ دستگاه اجرایی هم همکاری می‌کنند تا این مراسم به نحو مناسب انجام شود. در حوزه اتوبوس‌ها در کنار توان ناوگان حمل و نقل، از سایر ناوگان مانند درون شهری هم در صورت مناسب بودن از این ظرفیت بهره‌مند خواهیم شد. حرکت تدریجی زوار هم بسیار کمک کننده است. تا شش روز پس از اربعین هم ناوگان حمل و نقل در خدمت زوار است. زائران عزیز در صورت امکان جابجایی مسافر می‌توانند نذر کنند که زوار را به مقصد برسانند. قبل از اربعین توان لجستیک و خودرو‌های سنگین تا سه روز پس از اربعین به تعداد ۳۰ دستگاه در مناطق مرزی حضور دارند که در صورت بروز مشکل، وارد عملیات خدمت رسانی شوند.

حق لطفی گفت: امسال حدود یکصد نفر به صورت مستقیم و ۶۰ نفر در قالب دو گروه در مرز مهران در حال خدمت رسانی به زائران اربعین هستند. ۳۶ باب مجتمع خدمات رفاهی در استان در حال فعالیت هستند که حساسیت موضوع قبل از مراسم تبیین شده و در حال انجام است. کمیته‌ای در استان هم شکل گرفته تا شرایط خدمت رسانی مجتمع‌ها را بررسی و گزارش ارائه دهند که در روز‌های اخیر ۱۲ مورد بازرسی انجام شده است. در مسیر‌های حمل و نقل هم ۱۲ نفر در قالب ۴ تیم شبانه روز حضور دارند.

وی عنوان کرد: ۲ دوره آموزشی برای رانندگان قبل از اربعین نسبت به ایمنی و فنی اتوبوس‌ها برگزار شد. در حال حاضر در کنار پلیس راه هم این کنترل‌ها انجام می‌شود. در مرز‌ها هم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت زیرساختی انجام داده است. در حال حاضر دمای مهران حدود ۵۰ درجه گزارش می‌شود. پس از اربعین سال گذشته یک تیم در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای بررسی نقاط ضعف و قوت تشکیل می‌شود و تجربه هر سال هم بر کیفیت کار سال‌های آینده خواهد افزود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سال گذشته پایانه برکت و پارکینگ آن بصورت خاکی بود که امسال این پایانه کاملا آماده و آسفالت شده است. میزان ظرفیت حمل و نقل عمومی قطعا پاسخگوی تعداد زائران و مشتاقان اربعین نیست و کاملا طبیعی است که از خودرو‌های شخصی استفاده شود. استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم امسال به صورت آزمایشی شروع شد که امیدواریم طی سال‌های آینده بهتر شود.

وی گفت: در حوزه بهسازی راه‌ها و راهدارخانه‌ها از حدود دهه اول خرداد عملیات آغاز شد. در مسیر آوج و آبگرم روکش راه‌ها به صورت قابل توجه انجام شد. در مسیر آزادراه زنجان هم بهسازی و روکش جاده عملیات قابل توجهی انجام شد. پل بزرگ در ورودی مهران، چهارخط بخشی از جاده‌ها باعث کاهش حدود ۵ ساعته در مسیر شده است. امسال هوشمندسازی جاده‌ها به ظرفیت حمل و نقل اضافه شده است که سیستم داپ و بررسی صورت وضعیت اتوبوس‌ها و دوربین‌های پلاک خوان از این موارد است. در سال گذشته سیستم داپ فقط در ۱۲ استان اجرا می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.