رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در کرمانشاه مشاهده نشده است.

مجید همتی رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه‌ها، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده و حتی از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود. 

رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: افرادی که با دام سروکار دارند از جمله کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران، دامپزشکان و افراد شاغل در میادین دام بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 وی گفت: این بیماری در دام علامت بالینی خاصی ندارد صرفاً زمانی که ویروس وارد خون می‌شود ممکن است یک تب گذرایی داشته باشد که خیلی علامت شاخصی نیست. 

همتی تصریح کرد: علامت بیماری در انسان با تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف و تهوع بروز می‌کند که بعد از ۶ روز از علائم بیماری خونریزی زیر پوستی شروع می‌شود که در این هنگام درمانش سخت است و گاهی ممکن است باعث مرگ فرد شود. 

وی گفت: برای برای پیشگیری از بیماری توصیه می‌شود که سمپاشی بدن و جایگاه دام در فصل بهار که رطوبت هوا بالاست و تکثیر حشرات زیاد است انجام شود. 

این مقام مسئول افزود: دامداران حتماً بدن و جایگاه دام را تحت نظر دامپزشکی سمپاشی کنند همچنین توصیه می‌کنیم افرادی که در کشتارگاه کار می‌کنند مخصوصاً کارگران از ماسک، کلاه، دستکش و لوازم ایمنی استفاده کنند.

 وی گفت: گوشت تازه بایستی در یخچال بین ۳ تا ۴ درجه نگهداری شود تا پروسه جمود نعشی صورت می‌گیرد که این موضوع و کشتار‌ها در مرحله پیش سرد انجام می‌شود. 

رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: دامداران به بهسازی و نوسازی اماکن دامی جهت جلوگیری از رشد و تکثیر حشرات اقدام کنند. 

همتی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده، گفت: شهروندان از دام‌های غیر مجاز خرید نکنند و حتما تحت نظارت دامپزشکی خرید کنند. 

وی گفت: سالانه در مناطق مرزی به صورت رایگان یک میلیون و سیصد راس دام و دو میلیون و دویست متر مربع سمپاشی صورت می‌گیرد. 

همتی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده کشتارغیرمجاز غیر مجاز با شماره ۱۵۱۲ تماس حاصل گرفته یا اینکه به ادارات دامپزشکی شهرستان مراجعه کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.