رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : در راستای پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اداره کل دامپزشکی مایع کوبی دام‌های سبک را شروع کرده وتا پایان تیرماه سه میلیون راس گوسفند و بز علیه بیماری واکسینه می‌شود.

مجید همتی رئیس اداره پیشگیری و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : با توجه به ماهیت مطالعات و بررسی انجام شده این بیماری در کشور طی ۵ سال آینده با مایه کوبی، مراقبت بیماری و آموزش بایدریشه کن می‌شود.

وی افزود: توصیه مابه دامداران این است که همکاری لازم را با گروه‌های مایه کوبی داشته باشند و در صورت مشاهده علائم مشکوک سامانه تلفنی ۱۵۱۲ تماس بگیرند و یامراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

همتی خاطرنشان کرد: تلفات این بیماری در دام‌های کم سن که سابقه مایه کوبی ندارند سنگین‌تر است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار دام است که گوسفند و بز را مبتلا می‌کند این بیماری به بیماری نشخوار کنندگان کوچک حیات وحش هم منتقل می‌شود بنابراین از نظر حیات وحش هم حائز اهمیت است.

طاعون نشخوارکنندگان در دهان باعث تب، ترشحات چشم و بینی، زخم دهان و اسهال می‌شود که تلفات دام هزینه‌های درمان و کاهش تولید، خسارت هنگفتی را به صنعت دامپروری وارد می‌کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.