متقی:

به دنبال روابط نیک با امارات هستیم

یک هیات بلندپایه امارات متحده عربی در سفر به کابل با شماری از مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر مقاماتی از امارات به کابل و دیدار با مقامات طالبان از حضور وزیران خارجه و امر به معروف و نهی از منکر و علمای دینی در این دیدار خبر داد.

امیرخان متقی، وزیر خارجه در این نشست گفت طالبان و امارات متحدهٔ عرب روابط تاریخی دارند و در آینده نیز متعهد به روابط نیک هستیم.

متقی افزود افغانستان به امنیت خوبی دست یافته است و جزایر قدرت از بین رفته‌اند.کشت مواد مخدر به صفر کاهش یافته است و ۹ میلیون کودک مشغول به تحصیل هستند.

متقی گفت سیاست ما متوازن است و نمی‌خواهیم افغانستان به سنگر تقابل قدرت‌ها مبدل شود.

وزیر خارجه طالبان همچنین اعلام کرد افغانستان کشوری است غنی از معادن و در این بخش، برای امارات متحده فرصتی خوب برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

متقی همچنین در این دیدار «خواهان توجه ویژهٔ این هیأت در رهایی محبوسین افغانستانی در امارات متحده، انعکاس تصویر واقعی هیئت حاکمه، گسترش روابط با کشورهای خلیج فارس و کمک‌های بشردوستانه شد».

این در حالی است که اخیرا سازمان دیده‌بان حقوق بشر مسئولان در امارات متحده عربی را متهم کرده بود که بین ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ افغانستانی را که واجد شرایط اسکان مجدد در کشورهای دیگر شناخته نشده‌اند به مدت بیش از ۱۵ ماه در «بازداشت خودسرانه» نگه داشته است.

این سفر در پی واگذاری مسئولیت کنسولگری افغانستان در امارات به دیپلمات های طالبان صورت می گیرد.

پیش از این همچنین، مسئولیت مدیریت امور میدان های هوایی بزرگ کشور به یک شرکت اماراتی واگذار شده بود. این در حالی بود که ترکیه و قطر نیز برای در اختیار گرفتن آن، تلاش می کردند.

امارات یکی از سه کشوری بود که طالبان را در دوره اول به رسمیت شناخته بود؛ اما در این دوره، تاکنون طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

امارات در عین حال، پس از فروپاشی دولت پیشین، اشرف غنی و دیگر مقام های فراری دولت پیشین را پذیرفت. گفته می شود اشرف غنی همچنان در امارات زندگی می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار