مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: میزان آلودگی هوای اصفهان در تابستان امسال به علت تشدید گردوغبار و ذرات معلق ۲۵ درصد افزایش یافت.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در دومین نشست زیست‌بوم گفتگو که به مناسبت روز جهانی حیات وحش در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات عرصه‌های مستعد گردوغبار کشور به ۵۶ میلیون هکتار می‌رسد که ۳۴ میلیون هکتار آن به کانون گردوغبار تبدیل شدند که بخشی از آن دشت سجزی در شرق اصفهان است.


او سیلاب و خشکسالی را از مهمترین نمود‌های تغییر اقلیم بیان و اضافه کرد: به دلیل خشکسالی، آفت زدگی جنگل‌های بلوط اتفاق افتاده و میلیون‌ها هسته بلوط را از دست دادیم و به بیان دیگر خشکسالی عامل ضعیف شدن درختان بلوط و هجوم آفت‌ها بوده که بر اثر آن بزرگترین منابع آب کشور در زاگرس را از دست می‌دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان شرایط فرونشست دشت اصفهان- برخوار را حاد و خطرناک دانست و افزود: بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و وزارت نیرو اگر رودخانه زاینده رود در مقطع اصفهان ۱۵ مترمکعب بر ثانیه جریان نداشته باشد این فرونشست به قوت خود باقی می‌ماند، اما اگر جریان آب در زاینده‌رود برقرار شود تا حدودی فرونشست را متوقف می‌کند.


لاهیجان زاده هشدار داد: زبانه‌های فرونشست به درون اصفهان رسیده و این شهر را به عنوان تنها کلان‌شهر کشور با میراثی تاریخی و ثروتی ملی و جهانی، تهدید می‌کند.


او در بخش دیگری از سخنانش تخریب زیستگاه‌ها را در صدر چالش‌های حیات وحش، بیان و اضافه کرد: توسعه بی رویه معادن و چرای بی رویه دام به مرتع و تنوع زیستی آسیب جدی وارد می‌کند.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به توسعه معادن در کرکس کوه اشاره و اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ که تلاش می‌کردیم منطقه کرکس را ارتقا دهیم یک نقشه نشان دادند که قرار بود ۱۰۰ درصد واگذار شود. طبق قانون شورای عالی محیط زیست باید مجوز صمت، منابع طبیعی اخذ می‌شد؛ برای کرکس مقاومت جدی داشتیم و منطقه را تحت مدیریت محیط زیست در آوردیم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه کرکس در آن زمان از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری یکی از متنوع‌ترین مناطق بود گفت: آمار ما از ۲۰۰ رأس حیات وحش سُم‌دار به چهار هزار رأس رسید که البته در آخرین سرشماری به حدود هزار و ۷۰۰ رأس رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.