رئیس جمهور مولداوی مدعی شد مسکو به دنبال ساقط کردن دولت این کشور است.

نزدیک به یک سال از جنگ میان روسیه و اوکراین می‌گذرد. گرچه هنوز هیچ آینده روشنی برای پایان درگیری‌ها در افق دیده نمی‌شود، اما کشور‌های همجوار اوکراین نگران هستند تبعات این جنگ دامن آن‌ها را بگیرد. کشور کوچک مولداوی در همسایگی غربی اوکراین یکی از این کشورهاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی امروز (دوشنبه) روسیه را متهم کرد به دنبال خرابکاری‌های خارجی به منظور ساقط کردن دولت این کشور با هدف جلوگیری از پیوستن مولداوی به اتحادیه اروپا و استفاده از این کشور در جنگ علیه اوکراین است.

این سخنان رئیس جمهور مولداوی پس از آن مطرح می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی هفته گذشته مدعی شد کی یف برنامه سازمان اطلاعات روسیه برای خرابکاری در مولداوی را خنثی کرده است.

ساندو که کشورش هم مرز با اوکراین و در جوار دریای مدیترانه است بار‌ها از نیت مسکو علیه مولداوی، عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی و حضور نظامیان روس در کشورش ابراز نگرانی کرده است.

وی مدعی است مسکو برنامه داشته است تا با کمک شهروندانی از روسیه، مونتگرو، بلاروس، و صربستان و ورود آن‌ها به مولداوی، اقدام به برگزاری تظاهرات اعتراضی به منظور تغییر دولت کرده و دولتی دست نشانده که تحت کنترل روسیه باشد را بر سر کار بیاورد.

روسیه با رد ادعا‌های مولداوی، این سخنان را ساختگی خوانده است. گفتنی است مولداوی کشوری کوچک و ناشی از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است که جمعیت آن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این کشور به دلیل جمعیت پایین و مساحت کم همواره از آنچه تهدید مسکو علیه خود خوانده نگران بوده است.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو، اتحادیه اروپا، و نیز انقلاب رنگی در این کشور و روی کار آمدن حکومت طرفدار غرب را عامل بروز جنگ در این کشور می‌داند. اکنون رهبران مولدوای نگران هستند تلاش هایشان برای پیوستن به اتحادیه اروپا به مذاق مسکو خوش نیامده و باعث مداخله این کشور در امور مولداوی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار