انگلیس با فروش تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی عامل تشدید حملات اخیر به غیرنظامیان در یمن بوده است.

آمار سازمان آکسفام نشان می‌دهد ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی با استفاده از سلاح‌هایی که آمریکا و انگلیس ارائه کرده اند به غیرنظامیان یمن صد‌ها حمله کرده است.
بر اساس گزارش میدل ایست نیوز گفته شده است که انگلیس از طریق فروش تسلیحات خود به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به تقویت الگوی خشونت علیه غیرنظامیان در یمن کمک کرده است.

آکسفام در این گزارش با عنوان دامن زدن به خشونت اعلام کرده است بین ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۱۷۰۰ بار به غیرنظامیان یمن حمله شده است که یک چهارم آن تحت رهبری ائتلاف سعودی با استفاده از تسلیحات آمریکا و انگلیس صورت گرفته است.

به گفته آکسفام در دوره مذکور نیرو‌های ائتلاف مسئول مرگ ۸۷ غیرنظامی، زخمی شدن ۱۳۶ نفر و ۱۹ حمله به بیمارستانها، درمانگاه‌ها و آمبولانس‌ها بوده اند و ۲۹۳ حمله به یمن کرده اند که به فرار مردم از خانه هایشان منجر شده است.

مارتین بوچر، یکی از مشاوران آکسفام که این گزارش را تهیه کرده است گفت: تعداد زیاد حملات به غیرنظامیان گواهی آشکار برای تراژدی وحشتناکی است که مردم یمن متحمل شده اند. تحلیل ما نشان می‌دهد که یک الگوی خشونت علیه غیرنظامیان وجود دارد و همه طرف‌های درگیر به قدر کافی و بر اساس وظیفه‌ای که طبق قوانین بین المللی دارند، برای محافظت از جان غیرنظامیان تلاش نکرده اند.

میدل ایست آی درباره این موضوع با سفارت عربستان در لندن تماس گرفت، اما تا زمان چاپ این مقاله پاسخی دریافت نکرده است. وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس به میدل ایست آی گفت: این کشور مسئولیت‌های مربوط به کنترل صادرات خود را جدی می‌گیرد و یکی از قوی‌ترین و شفاف‌ترین رژیم‌های کنترل صادرات را در جهان دارد.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: ما همه برنامه‌های صادراتی خود را به طور کامل با استفاده از چارچوبی دقیق ارزیابی می‌کنیم و همه مجوز‌ها را با دقت نگه می‌داریم و دائما برای حفظ استاندارد‌ها آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

از دولت انگلیس، به رغم نگرانی‌های مطرح شده در مورد نقض حقوق بشر، بار‌ها به دلیل ادامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی انتقاد شده است. این کشور از سال ۲۰۱۵ تاکنون مجوز فروش حداقل ۷.۹ میلیارد پوند (۹.۶ میلیارد دلار) تسلیحات را به عربستان سعودی داده است.
بوچر گفت: شدت حملات به یمن بدون تأمین تسلیحات ممکن نبود. به همین دلیل است که دولت انگلیس و سایرین باید فوراً فروش تسلیحاتی را که به جنگ یمن دامن می‌زند، متوقف کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار