سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم با اشاره به تدوین طرح جامع حملونقل شهر قم با نگاه جامعنگر و آیندهنگرانه اظهار کرد: افزایش حجم ترافیک و کاهش سطح سرویس معابر و افزایش گرههای ترافیکی از مباحثی بوده که هماکنون شهر قم با آن روبهرو است.
به گفته او سال ۸۵ حدود ۶۰ هزار خودرو در شهر قم پلاک گذاری شده بود درحالیکه هماکنون ۲۲۰ هزار خودرو در معابر شهری قم تردد میکنند که افزایش ۳/۵ برابری را نشان میدهد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در این مدت سهم استفاده از خودروهای شخصی از ۲۲ درصد در سال ۱۳۸۵ به بیش از ۴۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است.
او بیان کرد: توسعه سامانههای ریلی، توسعه متوازن تقاطعهای غیرهمسطح، توسعه ناوگان عمومی، اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان برای استفاده از ظرفیت معابر کنونی و هوشمند سازی معابر جزو مباحث اولویتدار در طرح جامع حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم است.
دهناد توسعه ناوگان عمومی را از راهکارهای ریشهای در کاهش تصادفات در معابر پرخطری مانند غدیر یادکرد و گفت: بعد از بازگشایی مدارس و کنترل بیماری کرونا، استفاده عمومی از ناوگان عمومی قم از ۳۵ هزار نفر در روز با افزایش ۳ برابری به ۹۵ هزار نفر طی روز رسیده است.