مسئولان در اتحادیه جلغوزه افغانستان می‌گویند که تقاضای جلغوزه کشور با نام و نشان افغانی در مارکت جهان افزایش یافته است.

حاجی دلدار زدران، رئیس اتحادیه جلغوزه افغانستان امروز یکشنبه(۱۵ عقرب/آبان) به خبرنگاران گفت: درحال حاضر جلغوزه افغانستان به کشور‌های چین، عربستان، ترکیه، امارت متحده عربی ، آلمان، استرالیا و فرانسه صادر می‌شود.
زدران گفت:" قبلا جلغوزه افغانستان با نام‌ و نشان دیگر کشور‌ها صادر می‌شدند اما امروز با نام و نشان افغانی صادر می‌شود که در مارکیت جهانی تقاضای بیشتر پیدا کرده است".
رئیس اتحادیه جلغوزه افغانستان با بیان اینکه جلغوزه افغانستان در جهان درجه اول گفت: ما در ۱۲ ماه سال صادرات داریم اما در حال حاضر به دلیل بحران ویروس کووید ۱۹ صادرات ما در برخی کشور‌‎ها کاهش یافته است.
به گفته زدران کشور چین بیشترین تقاضا کننده جلغوزه افغانستان است که سالانه ۵ الی ۶ هزار تن جلغوزه خریدار است.
زدران در این باره گفت: مادر سال جاری ۱۰ هزار تن حاصلات داریم که بیشترین آن در ولایات خوست و پکتیا تولید شده است.
رئیس اتحادیه جلغوزه افغانستان گفت: ما سه شرکت پروسس جلغوزه در ولایات کابل و ننگرهار داریم که برای حدود ۵۰۰ تن زمینه کار را مساعد کرده که بیش از۲۰۰ تن آنها زنان می‌باشد.
زدران درباره چالش‌های صادرات جلغوزه گفت: یگانه چالش اصلی ما مشکلات بانکی و برق است که تاجران ما در قسمت دریافت پول با چالش‌های جدی مواجه می‌باشند.

 زدران از مقامات طالبان خواست که یک راه حل برای مشکلات بانکی تاجران افغانستان پیدا کرده و این چالش را حل کنند تا در روند صادرات مشکلی پیش نیایند.

به تاریخ ۱۸ میزان سال جاری روند مجدد صادرات جلغوزه افغانستان از طریق دهلیز هوایی به چین آغاز شده بود.

برچسب ها: طالبان ، جلغوزه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.