بخشنامه تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ با شماره ۱۲۵۸۸۳ مورخ ۱۸ مهر۱۴۰۱ در حالی ابلاغ شد که دولت تلاش خود را در ارائه هدفمند و به موقع لایحه بودجه ۱۴۰۲، برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین پیگیری مستمر تحقق برنامه های دولت مردمی مد نظر قرار داده است، قطعاً تلاش تمامی دستگاههای دولت در ارائه برنامه های خود برای اجرای رویکردهای کلان بخشنامه ارسالی در سه محور رشد با ثبات اقتصادی، عدالت محوری، کارآمدسازی نظام حکمرانی، است.
وزارت آموزش و پرورش نیز همانند سنوات قبل با بهره گیری از کلیه قوانین بالادستی و الزامات قانونی در تلاش خواهد بود تا در حوزههای برنامه هفتم، سالانه بودجه سنواتی جهت تحقق سیاست گذاریهای صورت گرفته در حوزههای اجرای سند تحول بنیادین، عدالت، ارتقای کیفیت، مردمی سازی و شفافیت اقدام نماید لذا با توجه به اهمیت این دستگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی و تأثیر آن بر پیشرفت کشور در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... شرایط مهیا شود تا سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در شرایط بالاتری نسبت به سال قبل قرار گیرد. به همین منظور این معاونت در چند مرحله نسبت به معرفی ردیفهای اعتباری آموزش و پرورش پرداخته تا با شفافیت بیشتر، به استقبال تدوین لایحه بودجه سال آینده برویم.
در همین راستا به یکی از مهمترین ردیف های اعتباری دستگاه یعنی "کمک سرانه آموزشی" می پردازیم:
در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ برای ردیف سرانه آموزشی برای تعداد ۰۶۰/۴۱۲/۱۳ دانش آموز مبلغ ۸۸.۹۷۰.۰۰۰ میلیون ریال براساس اسناد پشتیبان متقن پیشنهاد، که سهم هر دانش آموز از بودجه پیشنهادی ۶.۶۳۳.۵۸۲ ریال تعیین تا صرف پرداخت هزینه های جاری مدارس گردد. پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و کسر عدد قانون متوازن عدد ابلاغی این ردیف ۱۰.۹۲۶.۷۷۴ میلیون ریال تعیین گردید که سهم هر دانش آموز از این حوزه ۸۱۴.۶۹۸ ریال شد که تفاوت معنی داری با عدد پیشنهادی داشت، به عنوان مثال برای مدرسه عادی دولتی با ۱۵۰ دانش آموز برای دوره یک ساله در عدد پیشنهادی لایحه عدد ۹۹۵.۰۳۷.۲۰۲ میلیون ریال و در قانون رقم ۱۲۲.۲۰۴.۷۰۰ میلیون ریال سرانه یک سال مدرسه به شرط تخصیص و تامین نقدینگی خواهد شد که قطعاً با افزایش هزینههای صورت گرفته در اداره امور جاری مدارس اعم از هزینه های مصرفی و تملک، سوخت و ...، عدد مندرج در قانون جوابگوی نیاز حتی مدارس عادی برای جبران هزینه های جاری نخواهد داشت.
با توجه به اینکه هزینه سرانه آموزشی براساس دورهها متغیر بوده (همانند دانش آموزان عشایری و بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه تأسیس مدارس عشایری باید ۳ برابر مدارس عادی تعیین شود) انتظار میرود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه ویژهای به این ردیف بسیار مهم و تاثیرگزار در روند ایجاد عدالت آموزشی برابر برای همه دانش آموزان کشور شاهد باشیم.