ماجرای خودروی طلایی رضاخان + فیلم و عکس

یازده سال پس از انتقال خودروی تشریفاتی پیرس ارو به تهران، با یورش متفقین به خاک ایران رضاخان از سلطنت کنار رفت.

متوسط بهای خودروهای تجملاتی پیرس ارو در آن سال‌ها حدود ۲۵ هزار دلار بود، به گفته «کورتیس پوول» از مسئولان انجمن دوستداران پیرس ارو در آمریکا، «رضاشاه پهلوی مشتری گران‌ترین خودروی تولید شده به وسیله این شرکت است.» و خرید این خودرو ۳۰ هزار دلار هزینه داشت؛ این خودرو به پول امروز تقریبا معادل ۴۹۰ هزار دلار ارزش دارد.


بیشتربخوانید


آب طلاکاری کلیه یراق آلات برنزی مانند دستگیره‌ها، قاب پنجره‌ها، قاب چراغ‌ها و سپرها، تودوزی از ابریشم اعلا کفپوش پشمی مرغوب روسی، دو تاج پهلوی که نگینی سبزرنگ هم بر در‌های دو طرف خودرو  قرار گرفته و نشان پادشاهی پهلوی هم بر روی صندلی‌ها حک شده است. دو تاج طلایی‌رنگ دیگر هم بر بالای قاب چراغ‌های جلوی خودرو نصب شده است. جاسیگاری داخل اتاق این ماشین به طور کامل از طلا ساخته شده و چند نگین الماس بر روی آن قرار دارد.

این‌ها برخی از مشخصات خودرویی است که برای رضاخان سفارش داده شده بود و در اسناد باقی مانده است. رضاخان به دنبال خودرویی متفاوت بود تا در مراسم رسمی از آن استفاده کند.

کلنل خسروی، رئیس بانک پهلوی وقت و نماینده انحصاری واردات آن را برای رضا پهلوی، در سال ۱۳۰۹ خورشیدی سفارش داده است. خرید این خودرو ۳۰ هزار دلار هزینه داشت؛ مبلغ این خودرو به پول آن روزگار تقریبا حدود ۵۰۰ هزار دلار امروز ارزش داشت.

حدود نود و دو سال پیش، در آوریل ۱۹۳۰ اهالی نیویورک برای دیدن یک خودروی تشریفاتی که از آن به عنوان گران‌ترین خودروی ساخت آمریکا نام برده می‌شد، به نمایشگاه شرکت پیرس ارو مراجعه می‌کردند. آنچه که چشم مراجعه‌کنندگان را خیره می‌کرد، خودرویی سفیدرنگ بود که یراق‌آلاتش آب طلا داده شده بودند.

بر در‌های دو طرف این خودرو تاج جواهرنشان پهلوی به چشم می‌خورد. یک هفته بعد، این ماشین تشریفاتی را سوار کشتی کردند تا برای استفاده رضاشاه به تهران فرستاده شود.

آنچه می‌بینید خودروی لاکچری رضاخان است: پیرس- آرو مدل A، یک خودروی لیموزین و سفارشی است که شرکت پیرس- آرو ساخته است. این شرکت سازنده خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت در آمریکا بوده است. اساساً رضاپهلوی در آن زمان به دنبال خودرویی متفاوت بود تا در مراسم رسمی از آن استفاده کند. دربار سلطنتی ایران برای سفارش این خودروی تشریفاتی رفت.

خودرو لوکس پهلوی اول

منبع: جهان نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار