قطع صادرات گاز روسیه به بلغارستان و لهستان به دلیل امتناع از پرداخت هزینه‌ها به روبل، اروپاییان را مجبور به جایگزینی روبل با یورو کرده است.

گازپروم، غول انرژی روسیه به لهستان و بلغارستان اعلام کرد که از روز چهارشنبه (۷ اردیبهشت) عرضه گاز به این کشور‌ها متوقف خواهد شد؛ زیرا این کشور‌ها با تقاضای روسیه برای پرداخت هزینه واردات انرژی به روبل موافقت نکردند. توقف صادرات گاز به کشور‌های اروپایی، اقدام متقابل مسکو در خنثی سازی تحریم‌های همه جانبه غرب علیه روسیه است که به علت تشدید درگیری‌ها در اوکراین بر بخش‌های انرژی و مالی این کشور اعمال شد.

اروپای امروز با چالش کمبود انرژی روبروست و توقف صادرات منابع انرژی روسیه به قاره سبز بی گمان شرایط را سخت‌تر نیز می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه مارس اعلام کرد که مسکو از کشور‌های «غیر دوست» می‌خواهد تا با افتتاح حساب در «گازپروم بانک»، هزینه سوخت را به روبل پرداخت کنند. پرداخت هزینه سوخت با ارز ملی روسیه، اهرم فشار روس‌ها برای خروج از دایره تحریم‌های غرب است؛ اقدامی که بر معادلات تجاری جهان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه، پیامد‌های قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، تاثیر جایگزینی روبل با دلار و یورو و نقش آن در کمرنگ شدن تحریم‌های ضد روسی را به زیر ذره بین می‌بریم.

توفق صادرات گاز روسیه

توقف صادرات منابع انرژی روسیه به اروپا و تاثیر آن بر قاره سبز

اقتصاد اروپا بدون گاز طبیعی روسیه دچار مشکل می‌شود؛ اگرچه تأثیر آن بر اساس میزان مصرف کشور‌ها متفاوت خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی در تازه ترین پژوهش خود هشدار دادند که قطع کامل واردات انرژی - گاز و نفت – روسیه، اروپا را وارد رکود خواهد کرد. آلمان، بزرگترین اقتصاد این قاره، به شدت به انرژی روسیه وابسته است. به اعلام بانک مرکزی آلمان، قطع کل واردات منابع انرژی روسیه می‌تواند به معنای کاهش ۵ درصدی تولید اقتصادی و و افزایش تورم باشد.

تورم در اروپا به بالاترین حد خود رسیده و همه چیز از خواربار گرفته تا مواد خام را تحت الشعاع قرار داده است. این امر ناشی از افزایش قیمت انرژی در جهان است. اندیشکده «بروگل» در گزارشی هشدار داده که اگر اروپا برای حل بحران سوخت چاره اندیشی نکند، با مشکلات عدیده‌ای در زمینه انرژی و به تبع آن معضلات اقتصادی و اجتماعی روبرو خواهد شد. اروپا حدود ۴۰ درصد از گاز خود را از طریق روسیه تامین می‌کند و در سال جاری روزانه ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو (۸۸۰ میلیون دلار) بابت خرید منابع انرژی از روسیه پول پرداخت کرده است. مقامات اروپایی گفته اند که نمی‌توانند عواقب تحریم‌های ضد روسی را تحمل کنند. سران کشور‌های اروپایی در صدد آنند که مصرف گاز روسیه را در سریع‌ترین زمان ممکن کاهش دهند. در همین راستا، آن‌ها به دنبال افزایش واردات گاز طبیعی مایع، به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه هستند. اما جایگزینی گاز مایع با گاز روسیه به این آسانی نیست. در وهله اول اینطور بنظر می‌رسد که چون گاز مایع از طریق کشتی جابجا می‌شود، سهولت در حمل و نقل آن می‌تواند وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد، اما عملیاتی کردن این تصمیم برای تمامی کشور‌ها امکان پذیر نیست. برای مثال، آلمان که قطب اقتصاد قاره سبز محسوب می‌شود، هیچ پایانه وارداتی برای انتقال گاز مایع به داخل کشور ندارد. برلین به فکر ساخت دو پایانه افتاده، اما این کار سال‌ها طول خواهد کشید. سایر کشور‌ها نیز به دلیل شرایط جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی به راحتی نمی‌توانند گاز مایع را جایگزین گاز طبیعی روسیه کنند.

پوتین و بازدید از خط لوله گاز روسیه

پیروی از دستور پوتین تنها انتخاب کشور‌های اروپایی

تا این لحظه چندین کشور اروپایی اعلام کرده اند که از دستور جدید مسکو مبنی بر جایگزینی روبل با یورو تبعیت نخواهند کرد. این خریداران تصمیم دارند که به پرداخت با یورو ادامه دهند و معتقدند که قرارداد‌های آن‌ها اجازه تغییر ارز را نمی‌دهد. برخی از کارشناسان حقوقی نیز می‌گویند روسیه بعید است بتواند به طور یکجانبه شرایط قرارداد‌ها را تغییر دهد. به گفته شرکت مشاوره «ریستاد انرژی»، در حال حاضر، تقریباً تمام قرارداد‌های خرید گاز روسیه به یورو یا دلار آمریکا پرداخت می‌شود. پرداخت به روبل به نفع اقتصاد روسیه و تقویت پول آن خواهد بود. تنها تعداد معدودی از خریداران گاز روسیه گفته‌اند که می‌توانند بدون نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا، هزینه عرضه‌های آتی را تحت طرح اعلام شده توسط مسکو پرداخت کنند. لهستان و بلغارستان به دلیل مخالفت با تصمیم مسکو مبنی بر پرداخت وارادت انرژی به روبل، اولین کشور‌هایی خواهند بود که صادرات گاز روسیه به آن‌ها قطع می‌شود.

با جدی شدن بحران انرژی در اروپا، بنظر می‌رسد کمیسیون اروپا که پیش از این مواضع تندی علیه تصمیم کرملین اتخاذ کرده بود، به دنبال عقب نشینی از مواضع قبلی خود و یافتن راه حلی برای تداوم واردات منابع انرژی روسیه باشد. کمیسیون اروپا اعلام کرده که خریداران اروپایی گاز روسیه می‌توانند بدون نقض قوانین اتحادیه اروپا پرداخت را با ارز ملی روسیه انجام دهند. در سندی که ۲۱ آوریل به کشور‌های عضو ارسال شد، اتحادیه اروپا پرداخت هزینه گاز روسیه را امکان پذیر دانسته است. در این سند، اتحادیه اروپا تاکید کرده که تحریم‌های موجود اتحادیه علیه روسیه، تعامل با گازپروم یا گازپروم بانک را ممنوع نمی‌کند. به این ترتیب، افتتاح حساب در گازپروم بانک تلویحا مجاز اعلام شده است.

جایگزینی روبل با دلار

سقوط آزاد دلار و یورو در سایه رشد ارز‌های جایگزین

با اعمال تحریم‌های غرب علیه بخش انرژی و بانک‌های روسیه، مسکو تصمیم گرفت روبل را جایگزین دلار و یورو کند. به باور کارشناسان حوزه اقتصاد، این اقدام پوتین می‌تواند آسیب تحریم‌های غرب علیه اقتصاد روسیه را کاهش دهد. با شروع درگیری‌های نظامی در اوکراین، ارزش روبل در برابر دلار آمریکا تا ۸۵ درصد سقوط کرد. اما جایگزینی روبل در پرداخت صادرات منابع انرژی، ترفندی بود که واحد پول روسیه را احیا کرد.
وابستگی شدید اتحادیه اروپا به گاز روسیه، باعث دودستگی کشور‌های عضو در تحریم صنعت انرژی روسیه شده است. همزمان با ارائه طرح تغییر واحد پول برای خرید گاز از روسیه، شاخص مرجع اروپایی برای قرارداد‌های کلان جاری گاز، برای مدتی کوتاهی از ۴۴ دلار در یک میلیون واحد گرمایشی فراتر رفت. به تبع آن، میزان انتقال گاز خط لوله یامال-یوروپ از آلمان به لهستان به شدت کاهش یافت.

در این میان یورو به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده است. اقدام روسیه برای قطع گاز به بلغارستان و لهستان آخرین ضربه به پیکره این ارز است که پیش از این تحت فشار افزایش قیمت دلار و قرنطینه‌های گسترده کرونا در چین قرار گرفته بود. «کاسپار هنس»، تحلیلگر مسائل مالی معتقد است: «تحریم روسیه می‌تواند اقتصاد اروپا را وارد رکود کند و ما انتظار داریم یورو در کوتاه‌مدت حداقل به ۱.۰۵ دلار کاهش یابد.»
افزایش شدید و کم سابقه بهای نفت و گاز، باعث بالا رفتن تعرفه انرژی خانگی و صنعتی می‌شود. افزایش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌ها نیز هزینه روزمره زندگی را افزایش می‌دهد. این مساله، در کنار نرخ بالای تورم دوران پساکووید، بسیاری از اتحادیه‌های کارگری را به سمت چانه‌زنی دوباره با کارفرمایان برای افزایش حقوق سوق داده است.

به نظر می‌رسد موفقیت اجرای پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای جایگزینی دلار و یورو با روبل روسیه، در بلندمدت، اهمیت دلار در بازار‌های جهانی را کاهش دهد و در مقابل، نقش روبل و یوآن چین یا دیگر واحد‌های پولی را در معاملات بین‌المللی پررنگ‌تر کند. چنین وضعیتی می‌تواند بهای نرخ وام و شرایط مالی در آمریکا را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

تهیه و تنظیم: عباس نوری

منابع:

https://www.reuters.com/business/energy/russia-wants-countries-pay-gas-roubles-will-buyers-comply-۲۰۲۲-۰۴-۲۶/
https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/natural-gas/۰۴۲۲۲۲-ec-says-appears-possible-to-make-russian-gas-payments-under-new-decree
https://spectrumnews۱.com/wi/madison/ap-online/۲۰۲۲/۰۴/۲۷/explainer-whats-behind-russias-natural-gas-cutoff
https://www.thehindubusinessline.com/markets/commodities/russias-move-to-stop-natural-gas-to-poland-bulgaria-boosts-crude-oil-futures/article۶۵۳۵۹۱۹۶.ece

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۲۳:۰۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
کشورهای اروپایی بدنیستن.فقط آمریکابدشون کرده.آمریکایادش رفته که خود اروپایی‌هاساختنش.
Iran (Islamic Republic of)
شادمان
۰۸:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
استفاده از عقلانیت و توان در برابر زور گو همیشه نتیجه بخش است .... به این میگن رئیس جمهور مقتدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهتر نبود ریال جایگزین روبل و دلار و یورو میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه چند روز پبش سیستم مال ریال و روبل را بهم وصل نکردند؟
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۰۴:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
شرایط اگر به همین شکل پیش برود برای تعادل در انرژی مصرفی جهان بزودی آمریکا دست از کارشکنی میکشد و برجام مجددا احیا میشود . فعلا غرب از ذخایر خود استفاده میکند و فشار سنگینی روی گرده خود حس نکرده.
انشاالله امسال از هر نظر شرایط بهتری نسبت به سالهای گذشته تجربه خواهیم کرد.
France
7891
۰۴:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
امریکا در نظر دارد گاز ایران را جایگزین گاز روسیه کند و اروپا را با خود هم پیمان بر علیه روسیه در جنگ نگه دارد. هرچند امریکا هم ایران و هم روسیه را تحریم کرده. ولی امریکا همچنان به اصل غافلگیری امیدوار است. بیدار باشید. ما نباید سرنوشت جنگ امریکا و روسیه را به نفع امریکا تمام کنیم و بعد ادعا کنیم که ما بی طرف بودیم. و احتمال قوی این که شاید بخاطر گاز امریکا هنوز با چین سرشاخ نشده.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۱:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
افرین پوتین رو نمیده باج نمیده ساده انگاری نمیکنه پدر در میاره یکی بزنند ۱۰ تا میزنه قانون کشور داری یعنی همین با اقتدار نه دلسوزی بیجا با هیچ کشوری واهمه نداره کشورداری یعنی این اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنظرم باید دور اروپا رو یک فنس کشی کنن که در آینده بخاطر قحطی حمله میکنن به کشورهای اطراف، اروپایی ها به قرون وسطی سلامی دوباره بکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط ببینید روس ها تحریم شدن ولی با جسارتشون امریکا واروپا رو به زانو در اوردن ولی مترسک هایی مثل روحانی وجهانگیری ابروی ایران رو بردن
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۲:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقتصاد اروپا به یک شیرفلکه گاز روسیه هم بند نیست البته اروپاییا اگه قبلا پیشرفت کردند به این خاطر بوده که معادن کشورهای جهان سوم رو غارت کردند البته الان دیگه دستشون قطع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
فعلا کابوس مردم ایران شماهایین......
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۲۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
این تحریم ها برعلیه روسیه یک فرصت برای ما هست که از این نیاز اروپا استفاده کنیم و منافع اقتصادی بلند مدت در اروپا بدست بیاریم و مقداری از فشار اروپاییان بر روی خودمان بر داریم
یادمون باشه هرچی با کشورهای دیگر تعامل اقتصادی بیشتری داشته باشیم و وابسته شون کنیم به خودمان تحریم کردن ما براشون هزینه بیشتری داره و سخت تر هست

این یک فرصت هست و همیشگی نیست
همانطور که روسیه با برگ ایران در برابر غرب بازی می‌کنه و گاهی به نفع ایران و گاهی بر علیه ایران با غرب اقدام و همکاری می‌کنه همدست میشه تا ایران مهار کنه تا ایران قدرت نگیره و منافع اقتصادی خودش روسیه بدست بیاره
ما هم باید با برگ روسیه در برابر غرب و اروپا استفاده کنیم تا ما هم منافع اقتصادی و نظامی و سیاسی و راهبردی خودمان بدست بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
متین
۲۰:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاری به کارایی ک میکنن ندارم ولی میخوام بدونم تحریم در مقابل تحریم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
به قول مهران مدیری، دیگه این دنیا بدرد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
انسان ها دستی دستی دارن خودشون رو نابود میکنن یا حداقل شرایط رو برای خودشون سخت تر و سخت تر میکنند، به جای اینکه توی این وضعیت گرمایش جهانی و آلودگی زیست محیطی و آب شدن یخ های قطب و جمعیت بالای دنیا با هم همکاری کنند و حداقل وضعیت اقتصادی دنیا رو نجات بدن افتادن به جون همدیگه و حتی همدیگه رو تهدید به جنگ هسته ای میکنن، یعنی دونباس و لوهانسک انقدر مهمه که به خاطرش کل دنیا نابود بشه؟ اگه تو جنگ جهانی دوم هیتلر کل دنیا رو فتح کرده بود الان وضع بهتری داشتیم چون همه توی یک کشور واحد بودیم و به هم کمک میکردیم ولی الان با این وضع همه به همدیگه آسیب میزنن و حیات بشر به خطر افتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کی گفته هیتلر میخواست کل دنیا رو یه کشور کنه؟ واقعا این دروغها رو باور می‌کنید؟ این نقشه گلوبالیستهاست که دشمن خونی هیتلر و هر ملی گرای دیگه‌ای در دنیاند. هیتلر می‌خواست آلمان توسط آلمانیها اداره بشه و کشورهای دیگه هم توسط مردم همون کشورها. هیتلر تاریخ و هویت کشورهای دیگه رو به رسمیت میشناخت و بارها درباره شرقیها با احترام صحبت کرده بود. بر خلاف انگلیسیها و آمریکاییها که به شرقیها به چشم حیوان نگاه میکردند. درگیری هیتلر با شوروی و انگلیس و آمریکا به خاطر این بود که این کشورها تحت سلطه یهودیان گلوبالیستند که اعتقاد دارند خدا در خلقت اشتباه کرده و باید جمعیت زمین به کمتر از ۵۰۰ میلیون و تنها دو نژاد کاهش پیدا کنه. یکی یهودیها که خودشونو نژاد برتر به حساب میارد و ۵۰۰ میلیون باقیمانده مخلوطی از نژادهای مختلف و در واقع بدون نژاد و هویت که به راحتی قابل کنترلند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد محمدی
۱۷:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولتمردان کشورهای اروپایی برای منافع واقعی کشورشان هر کاری می‌کنند اقدامات آنها مانند دو پاسپورته بودن برای امکان فرار از کشورشان نیست آنها فکر نبود انرژی را کرده اند اگر ظاهرا مستاصل بنظر می‌آیند در ظاهر اینگونه است.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم بدبخت این وسط پایمال میشن اینو میگن جنگ سرمایه داران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا لهستان و بلغارستان از اربابشان یا بهتر بگوییم از بابایشان آمریکا درخواست نفت و گاز بکنند. تا چشم بسته بله قربان نگویند . لابد مردمشان هم بحساب نمی آیند.ولی در کل اوضاع به وجود آمده باعث تاسف است.
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۱۶:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما هم باید به جای دلار طلا بگیریم
Lithuania
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دلار و یورو سقوط آزادی نکردن، بلکه خودتون در مطلب "کاهش ارزش پوند" نوشتید که دلار افزایش پیدا کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ارزش یورو طی دو سال اخیر به کمترین مقدار در برابر روبل رسیده و ارزش روبل در برابر دلار هم به قبل از جنگ اوکراین برگشته و نوسان داره و حتی در زمانیهایی بیشتر شده. تحریمهای غرب شلیک به پای خود بود.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۴۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر دولت ما هوشیارانه تر و مستقل تر عمل میکرد : فرصت بسیار مناسبی برای صادرات گاز و کسب درآمد سرشار بود.ولی افسوس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
صبر کن ببین چی میشه بعد کامنت بذار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا صادر کنه چه ربطی ب تو دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
هوشمندانه!
بهترنبود بگی احمقانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیدار باشیم


درود به شرف استاد پوتین
آقا ،
حقشونه تا از خواب نوچه گی ، برای دیگران بیداربشن (به نفع خودشون هم هست..!!)


***ما هم

برای این ماجرای انرژی و سوخت برنامه ریزی کنیم...!! (بعلاوه انرژی های پاک به خاطر محیط زیست عزیزمون )
تا این مفت خوران و زورگویان عالم ، از خواب خوش تک قطبی و زور گویی بیدار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
به ایران هیچ ربطی نداره!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی قدرت داری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
به ما چه بفکر ملت باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه تو یه کشتی نشستیم ولی پاشو دیگه خسته نشدی ازین همه الکی نظر دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهترین وقتشه به چرخش به اروپا گاز خودمون رو به اروپا صادر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
این کابوس برای خود روسیه است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
خخخ نه عزیز این کابوس برای شما و دوستان شماست که از فرمانروایی آمریکا و انگلیس و فرانسه پشتیبانی می کنید. حالا بشین و ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقای ۱۳:۳۴ میدونستی بزنین لیتری ۵۰۰ تومن صادر میشه بعد تو ۳ هزارتومن داخل میخری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسؤلان ما یاد بگیرن یکم لااقل مملکت داری رو، یا جیب مردم رو زدن رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به شرف استاد پوتین
آقا ،
حقشونه تا از خواب نوچه گی ، برای دیگران بیداربشن (به نفع خودشون هم هست..!!)


***ما هم

برای این ماجرای انرژی و سوخت برنامه ریزی کنیم...!! (بعلاوه انرژی های پاک به خاطر محیط زیست عزیزمون )
تا این مفت خوران و زورگویان عالم ، از خواب خوش تک قطبی و زور گویی بیدار بشن




به یاد سردار دلها "حاج قاسم عزیزمون

تا قدس راهی نیست
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آره درود به شرف پوتین که هزاران اوکراینی رو آواره کرد. تو نمیخواد تا قدس بری. بشین تو خونت یکم تو اینترنت بچرخ ببین دنیا چه خبره. شرف پوتین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر چند تا قدس راهی نیست ولی بهتره یه تاکسی بگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
قدس که تمامه یعنی اسرائیل نابوده انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
14:37 تو چرا سنگ اوکراین را به سینه میزنی . مگر همین اوکراین جزء اولین کشورهایی نبود که به تحریم ایران رای مثبت داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونجا 5 درصد گرون میشه مردم میریزن بیرون اینجا 30 درصد به بالا گران هم بشه همه از جیب هم میخورند!!
همینه که افزایش را خیلی بزرگ نشان میدن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
قابل توجه غربگدایان که اقتصاد اربابانشان به یک باد شرق و دو کلام پوتین بند است . در این میان اقتصاد ایران ترمیم است و این از صدقه سر غرب نیست که 40 سال است در تلاش برای نابودی ایران و ایرانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
صدقه سر پوتین است خخخ
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۱۲:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
فشار روی ایران زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا اگر اروپا عاقل باشه میاد با ایران از در دوستی وارد میشه گاز خودش را از ما میگیره از اون سمت هم روسیه ببینه اینطوری شده ما را تهدید میکنه و معادله جدیدی شکل میگیره که ما را به دردسر انتخاب شریک تجاری خواهد انداخت! اگر به اروپا اوکی بدیم روسیه علیه ما میشه اگر با روسیه باشیم غرب بیشتر فشار میاره!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
سران مملکت ما یاد بگیرند واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم ما اولا باید یادبگیرند که وقتی کسی به قانون احترام نمیگذاره و بی قانونی از خودش نشان میده به شدت باهاش برخورد بکنن که اینطوری کشور نره رو هوا!! الان هیچیمون بر اساس قانون نیست!
آخرین اخبار