رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کرد ناآرامی‌ها در قزاقستان با گفت‌وگو و عدالت به پایان خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان - پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود در میدان سن پیترو واتیکان برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در قزاقستان، گفت‌وگو و عدالت را توصیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، پاپ فرانسیس گفت: «با اندوه متوجه شدم که در جریان اعتراضاتی که در روز‌های اخیر در قزاقستان آغاز شده قربانیانی وجود داشته است. امیدوارم که هماهنگی اجتماعی هر چه زودتر خیر عمومی برقرار شود.»

از یکشنبه هفته پیش ناآرامی‌هایی در قزاقستان شروع شده که بعد از مدت کمی به درگیری خشونت آمیز کشیده شد. با اینکه ابتدا مردم این کشور به افزایش نرخ سوخت معترض بودند، اما با بازگشت نرخ‌ها به قیمت قبلی و استعفای دولت این کشور اوضاع آرام نشد.

ارلان کارین، ناآرامی‌ها در قزاقستان را یک حمله تروریستی ترکیبی خواند که با مشارکت نیرو‌های داخلی و خارجی با هدف سرنگونی دولت انجام شده است.

کمیته امنیت ملی این کشور در بیانیه ای از بازداشت دو گروه افراطی در آلماتی که اعضای آن در شورش‌های دسته جمعی شرکت داشتند و وزارت کشور قزاقستان از بازداشت ۷ هزار و ۹۳۹ نفر در ارتباط با ناآرامی‌های این کشور خبر دادند.

مقامات وزارت بهداشت قزاقستان روز گذشته (یکشنبه) اعلام کردند که در درگیری‌های حدود یک هفته پیش ۱۶۴ تن جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ۱۰۰ تن از آن در شهر «آلماتی» بوده‌اند.

توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، نظربایف را از سمت خود برکنار کرد تا اعتراضات را مهار کند. کابینه توکایف نیز استعفا کرد.

«یرلان تورگومبایف» وزیر کشور قزاقستان نیز در همین راستا گفت در ناآرامی‌ها، آشوبگران بیش از ۱۰۰ مرکز تجاری و یک بانک بزرگ را غارت کردند و خسارت اولیه آن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار