به دنبال اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر عدم افزایش نرخ سود بانکی برای تثبیت ارزش پول ملی این کشور، لیره ترکیه بار دیگر سقوط کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر عدم افزایش نرخ سود بانکی برای تثبیت ارزش پول ملی این کشور، لیره ترکیه صبح دوشنبه بار دیگر سقوط کرد و شش درصد دیگر از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

رئیس جمهوری ترکیه هر ماه بر بانک مرکزی این کشور فشار وارد می‌کند تا نرخ سود‌های ‏بانکی، ‏شامل نرخ ‏سود تامین ‏مالی ‏‏مجدد، نرخ سود ‏سپرده ‏‏گذاری و ‏نرخ ‏سود ‏تسهیلات وام دهی را کاهش دهد. این کاهش‌های پی در پی در حالی روی می‌دهد که نرخ تورم در کشور به ۲۱ درصد در مقیاس سالیانه، یعنی ‏نسبت ‏به همین مدت زمان در ‏سال ‏گذشته، رسیده است و انتظار می‌رود که رقم آن در هفته‌های آینده حتی به ۳۰ درصد نیز برسد.

اردوغان در بیانیه‌ای که یکشنبه شب منتشر شد در توجیه سیاست‌های پولی و مالی خود بار دیگر به دستورات اسلام که ربا را حرام می‌داند استناد کرد. وی گفت: من به عنوان یک مسلمان آنچه را که دینمان به من دستور دهد انجام خواهم داد. انشاءالله تورم هر چه زودتر پایین بیاید.

رئیس جمهور ترکیه در این اقدام به درخواست نادری که توسط سازمان کارآفرینان ترکیه در پایان هفته گذشته مطرح شد، واکنش نشان داد. سازمان کارآفرینان ترکیه از او خواسته بودند تا در مواجهه با بحران پولی و روند افزایشی تورم در کشور هر چه زودتر اقدامات لازم را به اجرا گذارد.

سازمان کارآفرینان ترکیه یک سازمان کارفرمایی است که حدود ۸۵ درصد از کارآفرینان و صادرکنندگان اصلی ترکیه را نمایندگی می‌کند، در این درخواست استدلال کرد: «انتخاب‌های سیاسی اجرا شده نه تنها مشکلات جدیدی را برای دنیای تجارت، بلکه برای هموطنان ما ایجاد کرده است».

آن‌ها در بیانیه‌ای که دفترشان در واشنگتن منتشر کرد، افزودند: با توجه به اقداماتی که دولت تاکنون در زمینه‌های پولی و مالی به اجرا گذاشته است ارزیابی خسارت وارده به اقتصاد و بازگشت به اصول اقتصادی ایجاد شده در چارچوب اقتصاد بازار محور ضروری است.»

در پاسخ به این درخواست، رئیس جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه ویدئویی را که از قبل ضبط شده بود پخش کرد. وی در این نوار ویدئویی گفت آن‌ها از کاهش نرخ بهره شکایت دارند. اما از من انتظار دیگری نداشته باشید.

از ژانویه، لیره ترکیه بیش از ۵۷ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و برای ترک‌ها این سقوط منجر به افزایش قیمت‌ها شده است که حفظ آن دشوار شده است، این کشور به شدت به واردات، به ویژه برای مواد خام و حامل‌های انرژی به ویژه سوخت و گاز، وابسته است. کالا‌هایی مانند روغن آفتابگردان طی یک سال شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت بوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار